tirsdag 25. august 2015

Så kom regnet

En hage kan skifte karakter på noen få øyeblikk. For et par dager siden gikk jeg rundt og gledet meg over synet av alt som fortsatt blomstret. men i går kom regnet, og med ett henger mange av plantene sorgfullt med hodene.


Verst går det ut over petuniaene. De er ikke så glad i mye vann fra oven. Blomstene klistrer seg sammen og råtner opp i løpet av en dag eller to. jeg synes nesten synd på dem. Strålende vakker den ene dagen og visne skrukker den neste. Jeg angrer jeg ikke tok bilde av krukken ovenfor mens den var på sitt vakreste.


Til tross for at de henger delvis under takutstikket har ikke petuniaene i amplene unngått styrtregnet. Prydtobakken har klart seg litt bedre, men blir regnet langvarig liker heller ikke den væten noe særlig. 


Men, selv om de henger med hodene i dag, er de fortsatt flotte å se på.

Andre planter ser ikke ut til å bry seg om regnet i det hele tatt. De kneiser stolt på sine stive stilker og  ser bare friskere ut med litt regnvann i kantene.



Noen steder har det voldsomme regnet fått store områder til å lene seg nærmere bakken.

Alle plantene henger med hodet.

Nå skal det innrømmes at hagen hadde ganske godt av en skikkelig rotbløyte. Jeg håper bare det ikke varer så fryktelig lenge. Det er fortsatt så mange planter som blomstrer og det er fint å kunne være ute og nyte dem, fremfor å bare se dem gjennom stuevinduene.

4 kommentarer:

  1. Huff nei, Det er mange blomster som ikke tåler sånne mengder med vann. Petunia er definitivt en av de, som ikke liker slagregn. Her i vest regnet det også helt vilt i går, så det var overraskende å våkne til sol og blå himmel i dag,. Men det er meldt regn til til kvelden.

    SvarSlett
  2. Det var litt av noen prydtobakkplanter! I år har ikke mine svart til forventningen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har sådd prydtobakk i flere år, men disse ble veldig høye. Ser ut til at jeg må sjekke hva som står på frøpakkene litt bedre. Men de har i alle fall blomstret rikt.

      Slett
  3. Her var det mye vakker blomstring, både med og uten regn. Ja, hagen trengte dette nå. De fleste blomstene vet heldigvis å "reise seg igjen"
    Ha det så godt.
    Jannicke

    SvarSlett