onsdag 7. august 2019

Squash til glede og besvær

Squash er kanskje den aller mest lettdyrkede spiselige planten jeg kjenner til. Den vokser som et uvær og jeg har ennå ikke opplevd at den blir angrepet av noe slags udyr. Problemet er likevel at den ikke har noen tradisjonell plass i det norske kjøkken og det derfor kan være vanskelig å finne bruk for, særlig siden hver plante er meget produktiv.


Squashfruktene vokser raskt og kan bli kjempestore i løpet av noen få dager. De er likevel best å spise når de er små, så jeg vil anbefale å høste fruktene når de er rundt 10-20 cm lange. Når de blir større mister de noe av fastheten i fruktkjøttet og blir lett vassen når de tilberedes.


I stedet for å så squash selv har jeg i år valgt å kjøpe en enkelt squashplante. Den står inne i drivhuset der det er varmt og godt, og den produserer flere squashfrukter enn mannen min og jeg klarer å spise, enda jeg forsøker å bruke det så mye jeg kan.


Her er noen tips til hvordan jeg bruker squash. 

Unge frukter passer godt i salater, supper og gryter.  De kan også grilles og brukes på grillspidd. En anvendelse jeg har brukt med hell gjennom flere år er til ratatouille, den franske grønnsakgryten eller varm salat, om en vil. Det finnes mange oppskrifter på ratatouille på nett, men når man har laget noe flere ganger tar man det gjere litt på slump. Her er sånn ca det jeg bruker:

Ratatouille

1 stor løk eller 2 mindre
1 middels stor squash
1-2 paprika
3-4 fedd hvitløk
1 chili
Hjemmelaget tomatsaus eller 2 bokser hakkede tomater
Basilikum
Salt og pepper
olivenolje e.l.

Strimle løk og paprika og fres dem i oljen. Del opp squashen i terninger og legg i gryten. Tilsett hvitløk, chili og tomater. Smak til med basilikum, salt og pepper og la det putre på svak varme, gjerne 45-60 min. Ratatouille passer godt som tilbehør til grillmat og kan både fryses og klare seg i kjøleskap i flere dager.


For et par år siden, da vi forsøkte å spise lavkarbo laget jeg lasagne med squash. Da raspet jeg squashen på langs med ostehøvel og saltet skivene for å trekke ut fuktigheten. Ellers gikk jeg frem som ved vanlig lasagne. Det fungerte greit, men jeg vil nå si at lasagne med pastaplater passer min gane bedre.

I år har jeg bakt krydderkake med squash, og det har vært en mye større suksess. Det finnes mange oppskrifter på nett, men jeg har benyttet oppskriften fra Trines Matblogg. Jeg har allerede bakt kaken (eller snarere kakene) to ganger, og de er virkelig saftige og smaker deilig krydderkake. Jeg gjengir oppskriften nedenfor mest som oppslagsverk for min egen del.

Krydderkake med squash

3 egg
250 g sukker
100 g demerarasukker
1 ts vaniljesukker
2 dl soyaolje (eller solsikkeolje)

Ingrediensene ovenfor piskes sammen til en jevn blanding.

400 g hvetemel
1 ts natron
1/2 ts bakepulver
1/2 ts salt
1 ts kanel
1 ts nellik
1 ts muskatnøtt

Bland alt det tørre og sikt det litt etter litt i deigen mens du rører forsiktig. Deigen blir ganske tykk, men det endrer seg når du tilsetter squashen.

1 squash (ca 350 g)

Rasp squashen og rør den inn i deigen til slutt.



Fyll røren i to brødformer, gjerne foret med bakepapir så det blir lett å få ut kakene. Stek midt i ovn som er forbarmet til 150 grader i 50-75 min. Ta ut og avkjøl på rist.


Kakene kan glaseres med ostekrem laget av:

100 g romtemperert smør
200 g kremost naturell
350 g melis
1-2 ss presset sitronsaft
raspet skall av 1 sitron

Visp sammen smør, ost og melis. Tilsett sitronsaft og skall. Smør kremen over kakene.


Hvis du ikke skal spise alt med det samme anbefaler jeg å legge den ene kaken i fryseren umiddelbart. Kaken tåler ellers godt å stå i kjøleskap noen dager og blir bare saftigere av det.

Dette er litt av hva jeg har benyttet squashen til, men jeg tar gjerne imot andre gode forslag.

3 kommentarer:

  1. Er en stund siden jeg har hatt squash, sluttet fordi den ble angrepet av snegler. Kanskje jeg skal prøve igjen til neste år. Enig i at mange ganger holder det å kjøpe en plante istedet for å så. Det skal jo spises. Vi bruker squash mye i salater, istedet for agurk, skal si du hadde mange bruksområder. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Enig med deg at det fort blir for mange squash.
    Jeg har aldri brukt den i kake, men det skal jeg prøve! Takk for oppskrift.
    Har brukt den mest sammen i grønnsak-wok.
    Jeg har også stekt skiver i olje, godt til eks spekemat.
    Kan sikkert slippe fantasien løs.
    Ønsker deg en fin ny uke, Rita.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
  3. Jeg har squash i kompostbingen i år, så vi får se hvor mye det blir etter hvert. Et år laget jeg squashsuppe med hell. Den var kjempegod. Jeg har som du brukt den i Lasagne, men synes det ble en temmelig våt sak :)

    SvarSlett