tirsdag 7. juli 2015

Gressløkpesto

Etter tips fra en leser har jeg laget gressløkpesto for første gang. Frank og jeg var invitert til en hytte-grill-fest forleden. Alle skulle bidra med seg noe til fellesbordet, så dermed ble jeg inspirert til å forsøke noe nytt. Vi var 17 personer, så jeg laget en ganske stor porsjon. Oppskriften går imidlertid fint å halvere.


Hvis du har en oppskrift på vanlig pesto så antar jeg det er mulig å erstatte basilikum med gressløk. 

Her er min oppskrift:

4 dl gressløk
3 dl olivenolje
4-5 ss pinjekjerner
3-4 fedd hvitløk (kan sløyfes)
3 dl revet parmesan
salt og pepper


Ha alt unntatt parmesan i en blender og kjør til alt er en glatt blanding. Rør inn parmesan og smak til med salt og pepper til slutt. Om du har maldonsalt er det ekstra fint.

Pestoen ble godt mottatt på festen, men det ble likevel litt til overs. Dette har klart seg fint i kjøleskapet i flere dager. 

Mitt bidrag til festen ble gressløkpesto, tzatsiki og rabarbrakake. Jeg synes forresten rabarbrakake er bedre enn rabarbrapai og mye enklere å lage.

Tips til bruk av gressløkpesto:

Siden jeg hadde en del gressløkpesto til overs og skulle servere lammestek neste dag, besluttet jeg meg å kombinere dette. Jeg utbenet lammesteken, krydret den med salt og pepper og smurte på et ganske tykt lag med gressløkpesto. Deretter surret jeg kjøttet sammen og lot steken hvile i kjøleskapet noen timer før vi grillet den og serverte med grillede poteter og salat. 


Lammesteken smakte vidunderlig og de få restene som ble igjen ble brukt som pålegg. Nydelig! Dessverre var vi så sultne at jeg glemte å ta bilder etter steking.

3 kommentarer:

  1. Den skal jeg prøve, har kjempemye gressløk i år. Busknellik som du skriver om nedenfor er en super blomst som jeg ble kjent med for først gang i fjor. Foreløpig er det bare en som har begynt å blomstre ute i bedet, men håper det kommer flere. Og de holder seg superlenge i vasen.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Den må prøves her også, jeg har også enormt med gressløk i år :)

    SvarSlett
  3. Kan grassløkpesto fryses om man lager så mye å vil ha hele vinteren ?

    SvarSlett