lørdag 4. juli 2015

Busknellik er morsomme planter

Jeg har ikke sådd busknellik i år. Ikke i fjor heller, men jeg tror jeg sådde det for tre år siden. Jeg kom litt sent i gang og de blomstret ikke det første året. Det gjorde de imidlertid året etter, og da fylte de store områder av bedene med sine vakre farger.

Nå lever busknellikene sitt eget liv i hagen min. De stikker opp hodene sine hist og her i bedene, uten sjenanse for hvem som allerede eier den aktuelle jordflekken. Jeg pleier flytte de jeg finner og samle dem på ett sted, men jeg oppdager stadig noen som har lurt seg unna og kikker opp innimellom andre planter eller busker.  Blomstene på busknellikene står utrolig lenge og de synes godt med sine mangefargede bustehoder. 


Her er en liten æreskavalkade til disse praktfulle blomstene.






Tror jeg skal se om jeg får tak i frø og så busknellik igjen nå. Så kan jeg kanskje glede meg over en enda mer overveldende blomstring av busknellik neste år.

6 kommentarer:

  1. Du har mange fine! De er toårigr, slik at de blomstrer året etter såing. Jeg sådde i fjor, men tror de har blitt overgrodd av andre planter. Jeg skal se etter på om jeg finner noen småplanter. Du kan sikkert samle frø fra de plantene du har og spre frøene rundt i bedene.

    SvarSlett
  2. Så utrolig mange fargevarianter. Busknellik er kjempefine i hagen syns jeg :)

    SvarSlett
  3. Wow, så nydelige de er da! Jeg sådde busknelliker for noen år siden, og de ble stående igjen i gamlehagen dessverre! Nå fikk jeg lyst å forsøke igjen! Takk for titten!

    SvarSlett
  4. Når de avblomstrer / visner, kan man jo høste masser av frø, noe jeg gjorde nå i år. Håper de kommer neste år; iallefall ser det ut som de frør seg selv, slik det blomstrer i hagen her :)
    Vi har bare bodd her siden mai i år, altså ;)

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Når sår man disse, forresten?

    SvarSlett