søndag 2. august 2015

Nå skal det bli selvsådde stauder

Etter tordenværet i natt var det både vått og kjølig ute, så jeg har benyttet morgenen til litt nettsurfing. Jeg har lenge hatt lyst til å så flere stauder selv. De jeg har sådd tidligere har stort sett kommet seg bra. Dessuten, om jeg lykkes, sparer jeg mye penger på å så staudene selv.

Via en del hageblogger ble leg ledet til Impecta frøhandel i Sverige. Der fant jeg mange planter som egner seg for nordiske hager. Noen hadde jeg allerede tenkt på å så, men mange fikk jeg bare lyst til å forsøke når jeg så bildene. For meg som først og fremst vil ha en frodig hage er det mest interessant å finne planter som overvintrer godt. Sjeldne planter får eventuelt komme senere når hagen min er mer veletablert (og jeg har mer erfaring).


Opprinnelig var bestillingslisten lengre, men så ble jeg informert om at bestillinger under NOK 350 kunne leveres tollfritt til Norge. Dermed måtte jeg fjerne noen sorter. Det gjorde jeg ved å beholde planter som kan sås allerede i høst. Her er det likevel litt av hvert, noen høye til bedet ved innkjørselen, og andre som jeg senere får fundere på hvor de skal plasseres. Om jeg da klarer å få dem til å spire og vokse.

Nå er i alle fall plantene bestilt og betalt, så da er det bare å vente på pakken. Jeg gleder meg.

5 kommentarer:

  1. Lykke til med sådden! Ser at du har bestilt mye fint og enig at det er lurt å tenke både frodighet og herdighet!

    SvarSlett
  2. Ja Impecta kjenner jeg godt etter flere runder med bestillinger. Ser du skal så flere jeg også har forsøkt meg på - noen med hell og noen med mindre godt utfall. Slik er det med såing. Lykke til:)

    SvarSlett
  3. Så gøy det må være å så sine egne stauder. Håper du får de til,og blir fornøyd med resultatet. Lykke til :)

    SvarSlett
  4. Lykke til med staudesåing! Jeg er helt enig at det er kjempegøy, men det er jo alltid lurt å begrense seg litt.

    SvarSlett
  5. Lykke til, staudesåing er supergøy :)

    SvarSlett