mandag 11. juni 2012

Tulipaner fra Amsterdam

Litt sent ute med bildet, for alle tulipanene er nå avblomstret. På reisen til Amsterdam i mars kjøpte jeg noen poser tulipanløk (slevsagt), og siden det var vinter/tidlig vår, så ble alle plantet i krukker. Desverre viste det seg at det var mugg på alle tulipanene i den ene posen, og det ga utslag på resultatet. Kun en tulipan fra den aktuelle posen kom opp. 

Den andre posen inneholdt papegøyetulipaner som i hht bildet på posen skulle være fargeblanding, men utrolig nok; da de blomstret hadde alle denne flotte rødfargen. En lettelse egentlig, for jeg er ikke så veldig glad i fargeblandinger (det var min mann som valgte ut posene da han syntes jeg tok for lang tid til å bestemme meg, he, he . . . det var ikke lett med alle de mulighetene).

Blomstingen ble imidlertid ikke helt som jeg forventet. De vokste ujevnt frem og blomstret litt nå og da, så det ble ikke den flotte prakten jeg hadde håpet på. I tillegg skulle jeg nok ha plantet dem tettere. Men nå er alle tulipanen gravd opp. Det samme gjelder for alle tulipanene fra den første høsten her. De ligger i en kasse og jeg er litt usikker på om jeg skal plante dem på sitt nye voksested nå, eller om jeg skal oppbevare dem tørt og vente med å sette dem ned i jorda til høsten? 

Noen gode råd?

2 kommentarer:

  1. Det var jo kjedelig ,en blir litt skuffet når en har ventet seg noe annet.

    Hvis jeg var deg ville jeg ventet til høsten med å sette de i jorden igjen.

    Ha en fin tirsdag , Maritklem.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg har også tenkt det, slik at de ikke tror de skal begynne å vokse nå, men samtidig er jeg redd de tørker inn hvis de blir liggende helt til høsten. Hvordan oppbevarer man egentlig tulipanløk?

    SvarSlett