torsdag 14. juni 2012

Blomsterprakt på Bolærne

I dag har jeg vært på personaltur på Østre Bolærne. Det er ikke mer enn to uker siden sist jeg var der, men jeg blir stadig like imponert over den enorme blomsterprakten man finner der. naturens egen hage overgår helt og holdent det jeg klarer å få til på min lille tomt. Se bare her:











Nå kjenner jeg ikke til alle plantenavnene, men engsoleie, ryllik, hundekjeks og bergknapp er jeg kjent med fra Nord Norge. Slike enorme mengder storkenebb, som man finner her er jeg derimot ikke vant med. Ellers så jeg massevis av bregner og nyperoser, både hvite og rosa, og de herligste samplantinger. Østre Bolærne er forøvrig kjent for sitt store planteutvalg og det finnes en mengde planter her som ikke er funnet andre steder i Norge. Alle plantene er imidlertid fredet, så en får bare kose seg med kameraet.

Jeg må dessuten tilføye at vi hade en flott tur. Vi ble fraktet ut med flybåten fra Fiskebryggen i Tønsberg (Nøtterøy) og ble guidet rundt av ei hyggelig dame fra Tønsbergguidene. Tross trussel om regn merket vi bare noen få dråper mens vi vandret rundt på øya. Temperaturen var fin og da vi skulle spise våre medbrakte reker skinte sola fra blå himmel og vi kunne nyte maten ute.
Været  oppførte seg nesten som det skulle vært bestilt, for like etter at vi kom tilbake til Tønsberg brøt det ut et kraftig tordenvær med dertilhørende regnskyll.

3 kommentarer:

  1. Utrolig mange flotte planter!

    Ønsker deg en fin kveld. Klem

    SvarSlett
  2. Naturens hage er virkelig vakker! Jeg besøkte Ø.Bolærne for første tidligere i år. Ble da veldig nysgjerrig på den vridde tre-statuen som skriker så vemmelig mot himmelen. Den står nede ved båthavna nedenfor den gamle kommandørboligen. Har forsøkt å finne info om den uten hell. Vet du noe om denne? Kunstner, bakgrunn?

    SvarSlett
  3. Ja det vet jeg. Kunstneren bor i Stokke like ved der jeg jobber og er nabo med en av mine kollegaer. Tror kunstneren heter Olav Antonsen (se www.antons-timbershow.com), men det kan jeg finne ut på mandag. Kunstverkene hans er laget med motorsag av ett stykke tre. Desto mer imponerende med de fine detaljene.

    Etter hva jeg er blitt forklart skal skulpturen med kvinnen som står i flammer og hyler av smerte symbolisere noen av lidelsene som har foregått på Bolærne, bl a. under 2. verdenskrig, da det var en fangeleir for russenfanger på midte Bolærne. De som overlevde krigen var nesten ihjelsultet da de slapp fri. Den samme kunstneren skal også ha laget en skulptur med to hender som symboliserer fred. De står litt bakenfor kvinnen i flammene.

    Det står også flere treskulpturer i skogen utenfor kunstnerens bolig i Stokke.

    SvarSlett