onsdag 13. juni 2012

Gartneridilla

I dag måtte jeg kjøre en tur til Haukeli og Vågslid for å sjekke noen overnattingssteder for et kurs til høsten. Det er mange timers kjøretur og på hjemveien begynte jeg å bli litt søvnig. Like etter Bø i Telemark begynte jeg å se meg om etter et sted jeg kunne parkere for å lukke øynene en liten stund. Men hva får jeg se? Et skilt som peker til et gartneri. Og under det en håndskrevet plakat som sier 30% rabatt. Jeg svingte av og kom inn på en smal grusvei, etter å ha krysset en gammel steinbro. Jeg kom til et lite garneri, som nærmest så ut som et privathus med noen store drivhus. Jeg sopte raskt med meg en haug med stauder og en klematis for ca 300 kroner. Må sjekke posene i morgen for å se hva jeg egentlig har kjøpt.

Noen minutter etterpå kjørte jeg fra Hauglnd gartneri uten å kjenne det spor tretthet. Men det stoppet ikke der, for like etter passerte jeg Moen gartneri og snudde og stoppet. Jeg har tenkt en stund på å plante rosebusker og kanskje noen engelske roser rundt terassen der vi fjernet gelenderet. Her fant jeg en masse rosebusker (med duft), inkludert en klatrerose, samt en rododendron, en klokkebusk og en hortensia. Mulig det var enda mer i handleposen, men jeg får sjekke fangsten bedre i morgen. Nå er jeg for trett.

Det første bildet viser min to år gamle klematis president, som har begynt å blomstre nylig. Bare en stilk hadde overlevd vinteren, men nå begynner planten å vokse seg til og er full av knopper. Og i dag kjøpte jeg en til av samme sort - tror jeg skal plassere den ved inngangspartiet. Rosen på bildet er heller ikke fra dagens fangst, men fra en av rosebuskene som fulgte med tomten. Denne er faktisk fra de stilkene jeg tok avleggere av i fjor. Busken står full av blomster nå - den er virkelig utolig villig. Ikke har den fått lus heller, slik de fleste andre rosene har. 

Tror jeg har gartneridilla, men jeg trengte en trøst siden den planlagte sommerferien er gått i vasken.

1 kommentar:

  1. Slike kjøreturer ville jeg hatt også! Ingen ting så er gøy, som å handle hos gartnere som vi ikke kjenner til!

    Ha en fortsatt fin dag. Klem

    SvarSlett