søndag 17. juni 2012

Rundtur i hagen

I helga har jeg ikke gjort noe i hagen. Det var ikke helt som jeg hadde tenkt, men alt regnet både i går og i dag har ikke oppmuntret meg til å rote i jorda. Dessuten var det en del innearbeid som skrek etter oppmerksomhet. I går fikk jeg sydd nye gardiner til båten og i dag har jeg ryddet kjelleren. Dermed kan jeg vie meg til hagen med god samvittighet straks sola titter fram. Ikke at jeg må ha sol for å være ute, men det er jo hyggelig da.

Dermed blir det en liten rundtur for å vise hva som skjer. Tross manglende sol vokser det ganske godt, og sneglene har ennå ikke klart å jafse i seg alt, selv om jeg måtte gi opp silkevalmuene (De få som stod igjen etter sneglenes angrep er forflyttet til en krukke og forhåpentligvis får de stå i fred inntil de blomstrer - jeg krysser fingrene.)


Jeg starter med å ønske velkommen. Jeg har ikke sådd denne herligheten selv, men jeg trengte noe som blomstret godt nå. På gartneriet solgte de to for 300 kroner, så da ble det en til hver side av huset.



Årets nykomlinger blomstrer! 
Jeg har tidligere vist at edelweisen blomstrer rikt, men i dag så jeg det var kommet blomster på scabiosaen også. Denne planten er helt ny for meg og jeg er litt spent på å se hvordan den utvikler seg. Akkurat nå har den nemlig en helt annen farge enn på bildet som fulgte med, men denne fargen er jo også ganske fin. Jeg kjøpte tre planter - lurer på om alle vil få forskjellig farge?

Primula er veldig vanlig i Nord-Norge, og kanskje er det derfor jeg ikke har kjøpt noen før nå. Orkidéprimula har jeg imidlertid aldri sett før (annet enn på bilder) og jeg falt for den morsomme blomsten. Det ser ut til at den har mange blomster å by på ennå en stund fremover. Salvien gjør imidlertid ikke så mye av seg ennå. Den er i grunnen litt anonym mot bakgrunnen av bark. Men jeg håper de vil vokse og danne en stor tue etter hvert. Kanskje burde jeg hatt enda flere.


Rosene ser endelig ut til å ha kommet seg etter luseangrepet. Bladverket begynner atter å bli grønt og friskt og det dannes nye knopper som klarer å folde seg ut. Mange nye skudd kommer også opp fra rota. Så da er det håp, og det er bra, for tross lus begynner jeg å få sans for roser. Og nå har jeg nettopp kjøpt åtte nye roser som står og venter på å få tildelt vokseplass i hagen - men først må nye bed graves. 

Er det ikke typisk. Først kjøper man så mange planter at man må utvide bedet. Deretter lager man bedet så stort at man må fylle på med flere planter, og så kjøper man enda litt mer så man må begynne forfra med å grave nye bed igjen. Akk, ja, men det er likevel ingen ond sirkel ;-)



I kjøkkenhagen vokser grønnsakene så det nesten spruter. I år har jeg våget meg på salat, men jeg ser jo at sneglene prøver seg på den. Jeg har plantet noen salathoder i et blomsterbed for å lure dem dit, og det ser ut til at det fungerer. Som backup har jeg en del salat i potter i drivhuset, men tror du ikke jeg fant en snegel der også en dag, og det enda de står høyt oppe på en benk! 

Ellers har jeg purre, fennikel, persillerot, sellerirot, noen rødkål, brekkbønner, sukkererter, brokkoli og blomkål, ja og chalottløk, men den måtte få plass i urtebedet. Sukkerertene vil tydeligvis ikke klatre på de grønne plaststavene, så jeg må nok binde de opp med hyssing før de blir et sammensurium på bakken.

Urtebedet som jeg anla i fjor er blitt riktig frodig. Mye skyldes jordbæra som har spredd seg til en fjerdedel av bedet (ses ikke på bildet). Rabarbraen er også bakenfor, og den har jeg høstet av to ganger i år. Det er blitt både rabarbrasuppe og smuldrepai. Oreganoen ble sådd i fjor og fyller godt opp. Det gjør også mynten, som må holdes stramt i ørene. Den sprer seg som et uvær. Den timian som blomstrer er fra i fjor, men ved siden av har jeg satt ned to nye timian som jeg høster av i stedet. Ellers har jeg salvie, rosmarin, syregress og persille, ja og ikke å forglemme dill som har sådd seg selv.

Jeg avslutter omvisningen med et bilde av blomstrende gressløk. Siden blomstene er så vakre har jeg plantet ned mer gressløk som jeg har hentet i Nord Norge der de vokser vilt. Ha en fin kveld.

2 kommentarer:

  1. Så frodig og fint det er hos deg nå. Jeg ble spesielt imponert over kjøkkenhagen og urtebedet. Det ser virkelig ut til at plantene trives.
    Jeg er veldig glad i ulike primulaer, også orkideprimula. Min kommer fra en dame i Nord-Norge.
    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  2. Så frodig og flott hos deg!
    Nydelig scabiosa...og grønsakbedene var imponerende:)
    Takk for koslig kommentar hos meg:)
    Ønsker deg en fin St.Hans:))

    SvarSlett