søndag 8. mai 2016

Eksplosjon av farger

Utrolig hvilken forskjell noen dager hjemmefra kan gjøre med hagen. Onsdag reiste vi på båttur og skulle være borte fra hus og hage i nesten fem hele dager. Vi ønsket selvsagt varme, for turens skyld, men samtidig var jeg litt bekymret for hvordan plantene i drivhuset skulle klare seg. Ville det bli dampende hett i drivhuset på dagen, eller ville frosten ta plantene på natten? Jeg har ikke varme på i drivhuset lenger, og natt til tirsdag var det rim på bilvinduene, et sikkert tegn på at faren for nattefrost ikke er over ennå. Og hva hvis sola stekte uhemmet? 

Etter snø-kolapsen for et par vintre siden har jeg ikke lufteluker i taket på drivhuset, så jeg måtte la døra stå åpen. Og ville det automatiske vanningssystemet virke? Så mange ting å bekymre seg for, men jeg måtte bare la det stå til og håpe det beste.

Dermed var spenningen stor da vi kjørte inn oppkjørselen i dag. Visst hadde jeg merket meg væromslaget de siste dagene, men at det skulle gjøre så stor forskjell i hagen var jeg ikke helt forberedt på.

I løpet av noen få dager hadde en mengde løkplanter åpnet seg. Nå blomster påskeliljer og andre liljer, diverse tulipaner, perleblomster, anemoner, med mer, sammen med andre tidlig blomstrende stauder. Jeg kunne bare gå rundt å se og nyte.


Heldigvis var alt i orden i drivhuset også, men mer om det neste gang. Den andre overraskelsen var at flere av frukttrærne var kommet i blomst. Og du verden for en blomstring. Plommetreet står for første gang med hvite  blomster over hele treet. Hvis bare halvparten av blomstene utvikler seg til plommer vil det for første gang bli noe å sylte til høsten.

(Dykkerloddet er forresten for å bøye greinene nedover. Det hevdes at man får større avling på hengende grener.)



Det er også full blomstring på morellertreet, skjønt å kalle det et tre synes jeg er en overdrivelse. Selv om morellertreet ble kjøpt og plantet samtidig med plommetreet så ser morrellertreet fortsatt ut som en kjepp med noen utstikkere, mer enn et tre. Det vokser tydeligvis ikke like raskt som plommetreet.

Uansett, det er også mange blomster på "morellertreet," så om jeg bare kan finne en måte å beskytte fruktene mot fuglene er det en viss sjanse for at vi kan få smake moreller fra egen hage til høsten.

Det ble ikke tid til å fotografere så meget i dag, så jeg får gå en ny runde med kameraet og ta litt mer detaljbilder en annen dag. Dessuten er det kanskje på tide at jeg forsøker finne ut hva som er hva av løkene jeg har plantet. Det kan lett bli en utfordring, men jeg har i alle fall tatt vare på noen merkelapper, så vi får se hva jeg finner ut. Er redd jeg ikke er så strukturert som mange andre hagebloggere. Det er selvsagt gøy å vite navnet på plantene man har i hagen, men det viktigste er nå uansett at de pynter opp, synes jeg.

2 kommentarer:

  1. Ja, det må jo ha vært litt av et syn når du kom hjem og fikk se alt som blomstret! Utrolig hva varmen gjør på få dager. Kjempefine tulipaner du har!

    Nyt vårværet!

    SvarSlett
  2. Utrolig hvor mye som skjer på noen få dager med den varmen vi har nå!
    Flotte bilder av blomstring i hagen din :-)
    Nyt sommeren mens den er her.
    Eirin

    SvarSlett