søndag 25. mai 2014

Rabarbrapai

Jeg er ikke ekspert på pai. Faktisk synes jeg at i alle oppskrifter er deigen så liten at det er umulig å få den til å dekke hele paiforma. Derfor ender jeg ofte opp med å kjøpe butterdeig eller ferdig paideig. Denne gang bestemte jeg meg imidlertid for å starte fra bunnen, men med en større porsjon enn de jeg finner oppskrift på. Paiformen min er 28 cm bred.


Jeg vil ikke påstå at resultatet ble perfekt denne gangen heller, for deigen strakk fortsatt ikke helt til rutenettet på toppen, men den smakte i alle fall godt, og kanskje lykkes jeg bedre neste gang.


Om andre vil forsøke seg så er oppskriften i alle fall slik:

150 g kald smør
200 g hvetemel
4 ss melis
2 eggeplommer

  • Det enkleste er å kjøre alle ingrediensene sammen i en food processor, men alternativt kan man smuldre smør og mel før man blander inn melis og eggeplommer.

  • La deigen stå i kjøleskapet i ca 30 min før den kjevles ut. Bruk ca 3/4 av deigen til bunnen. Du kan med fordel bruke bakepapir og plast for å slippe at deigen setter seg fast i kjevlet.

  • Kle deretter paiformen med deigen og klem på et ark bakepapir og fyll det med erter. Dette er for å hindre at deigen blåser seg opp.

  • Forstek bunnen på 200 grader i 15 min. 


Imens blander du fyllet, som består av:

Ca 8-900 g rabarbra kuttet i passende biter.
125 g sukker
2 ss potetmel
1 ts vaniljesukker

Bland sukker, potetmel og vaniljesukker i rabarbraen. Når bunnen er halvstekt tas den ut av ovnen og bakepapiret med ertene fjernes. Pensle bunnen med eggehvite. Hell på rabarbrablandingen og lag strimler av den resterende paideigen. Legg dette i rutemønster over paien og stek paien videre på 180 grader i ca 30 min.
Sever lunken med vaniljeis.
mmmmmmm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar