tirsdag 30. september 2014

Indian Summer

I år har vi hatt en fantastisk sommer. Og ennå skinner sola og gjør det deilig å arbeide i hagen. En skulle ikke tro at jeg har vært hjemme det meste av tiden og  kost meg i hagen, siden jeg ikke har skrevet på bloggen siden i vår, men det har jeg altså. Pur latskap fra min side. Det blir gjerne sånn at når jeg kommer litt bakpå blir det så mye å ta igjen at jeg ikke får skrevet noe.

Jeg kunne ha skrevet at jeg fikk min beste gulrotavling i år. Det var nok takket være at jeg sådde frøene i påsken og har latt plantene stå dekket med fiberduk hele sommeren. De brukte noe tid på å spire, men det ble store fine gulrøtter som vi har spist av hele sommeren. Jeg lykkes også med sjalottløken og purreløken, og de seks tomatplantene ga mer enn noensinne fordi jeg var flink å knipe av sideskuddene. Det er i grunnen pussig at det blir mer tomater når man tar bort flere grener. Jeg har også høstet paprika fra to planter gjennom det meste av sommeren, og fortsatt kan jeg hente inn både paprika og chili. 
Det jeg ikke lyktes like godt med var kålplantene. Det meste ble spist opp av kålfluer og annet ekkelt kryp og måtte kastes. Sukkerertene produserte villig i 2-3 uker, men så visnet plantene uten forvarsel. Tror kanskje de ikke likte all sola, selv om jeg passet på å vanne dem innimellom. Jeg fikk 5-6 agurker før begge plantene visnet og døde og hvitløken har jeg ikke sett mye til. Persilleroten står fortsatt i jorda, men røttene er så små at de duger mest til suppekvaster. Jeg hadde heller ikke særlig suksess med salatplantene. Jeg høstet noe issalat og ruccola, men i forhold til at jeg sådde i flere omganger, har jeg ikke hatt avling gjennom hele sommeren. Rukkolaen begynte å blomstre veldig fort. Jeg gjør sikkert noe galt.

Nok er nok. Jeg vil for mye. Jeg har besluttet at neste år skal jeg bare ha noen få grønnsaker. Det blir kun gulrot og løk i grønnsakbedene. Jeg har allerede flyttet urtene til en av plantekassene, så det er ikke mye plass igjen. Tomater og paprika må jeg selvsagt ha i drivhuset, og jeg er ikke klar til å gi opp agurkene ennå. De jeg får smaker godt, men det er noe jeg ikke gjør riktig.

Ellers har vi jobbet som bare det i hagen hele høsten. Etter at vi hadde besøk av hagedesigner har jeg flyttet planter og endret bedene. Nye planter og trær er kjøpt inn og det meste er i jorda nå. Bare et par stauder som jeg har gravd opp har ennå ikke fått nytt voksested, og tulipanløkene må også få muld over hodene sine før vinteren setter inn.

Sommerens største prosjekt er likevel at to sider av huset er blitt lagt helt under stein. Jeg har brukt en liten formue på å kjøpe stein (egentlig ganske sykt når landet er fullt av stein). Bilder fra dette kommer snart, selv om jeg tror vi ennå mangler noen steiner her og der. 

Jeg har tatt bilder hele sommeren, selv om intet er havnet på bloggen, og her er et knippe av sommerens blomstrende prakt. Alt kom veldig tidlig i år, men noe ble også skjemmet av angret fra uønskede kryp. Blant annet fikk jeg store sorte klumper av ufyselige lus på alle liljene. De spiste så godt av plantene at når blomstene omsider åpnet seg var blomstene fulle av huller.

1 kommentar:

  1. Ai ai, for en rik og lekker blomstring du har hatt denne sommeren. Mye har du fått gjort og høstet også! Ikke alltid vi lykkes med alt, men artig å prøve ut og lære fra sesong til sesong. Hyggelig å ha deg tilbake i bloggland:) Håper vi får se mer av sommerens rike blomstring hos deg.

    SvarSlett