onsdag 29. mai 2019

Spennende blomstring

Det er mye fokus på kjøkkenhagen for tiden, men det skjer også andre ting i hagen. En stor overraskelse var at det kom blomster på ferskentreet. Det vil si, jeg tror det er fersken, men siden jeg ikke husker hvilket tre jeg plantet hvor av nektarin og fersken, så er jeg ikke sikker. Om det blir fersken på treet er en anne sak. Jeg er i grunnen fornøyd med at treet har overlevd to vintre.


At det blomstrer er derfor en bonus i seg selv. Og fargen er aldeles nydelig. Dyp rosa. Det er selvsagt spennende å se om treet utvikler frukt , men uansett så har vi et vakkert tre.


Sist helg ble jeg møtt av noen skarpt blålilla blomster i bedet ved inngangen til huset. Først trodde jeg det var løkplanter som hadde ligget i jorda og blitt aktivisert av at jeg vendte om på jorda i fjor. For et par uker siden blomstret nemlig en rekke ulike tulipaner (alle forskjellige), og jeg vet at jeg ikke har plantet tulipaner på gården siden det er rådyrmat. Så husket jeg at jeg kjøpte en iris fra Staudegården i Vestfold for et par-tre år siden. Jeg tror ikke jeg har sett den blomstre tidligere. Derfor ble de med på flyttelasset til Bliderud. 


Og i år blomstrer de for fullt. De passer godt mot bakgrunnen av vårvortemelk, men jeg er litt usikker på om de får bli på det nåværende stedet så veldig lenge.


Vi er nemlig i gang med å anlegge en dam med kunstig bekk, og jeg tror irisene vil passe inn enda bedre der. Men akkurat nå får de stå og blomstre der de er. Håper de ikke visner så altfor fort.

3 kommentarer:

  1. Så flotte blomster. Jeg har hatt lyst på fersken i mange år, men foreløpig har jeg ikke funnet det jeg har vært på utkikk etter, og plutselig glemmer jeg det ut. Kjøpte til og med en krukke til mitt framtidige tre for noen år siden. Kanskje blir det i år. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Så nydelige ferskenblomster! Håper dere får oppleve å få frukt på det. Og den irisen er flott. God helg! :)

    SvarSlett
  3. Enten det er fersken eller aprikos, så er det jo utrolig at den har overlevd to sesonger. Så spennende. Nydelig Irisblomstring. Lykke til med damprosjekt. Vi får vel se bilder når det er klart:)
    Jannicke

    SvarSlett