søndag 11. oktober 2015

Sommeren er over

Nå som trærne har fått høstfarger og lauvet drysser må jeg erkjenne at sommeren er over. Heldigvis er været fortsatt så bra at vi fortsatt kan pusle ute. Men nå er det tømming av potter, rydding og vasking som må gjøres. Alle tingene vi liker å ha ute på sommeren skal bæres inn eller stables slik at de kan klare seg gjennom vintermånedene. Slik er det å bo såpass langt mot nord.


I går passet det fint å tømme og vaske drivhuset og alle pottene. Dette tar sin tid og jeg ble både våt og skitten, men arbeidet går greit når man har en liten høytrykksspyler. Først bløtte jeg vegger og tak med vann og vaskemiddel, før jeg skrubbet veggene får hånd. Deretter en ny runde med høytrykksspyleren for å vaske vekk såpen.

Om ikke "licenced to kill" så i alle fall "licenced to spill." :-)




Pottevask er ikke akkurat det morsomste jeg vet, men det hjelper ikke å sutre. Jeg skrubber imidlertid ikke bort all grønsken på terrakottapottene da jeg synes de kler den grønne patinaen. Men på et par potter var laget med grønske blitt så tykt at det var begynt å vokse gress på selve potten. Da måtte selv jeg innrømme at laget med mose var blitt for tykt.


Drivhuset er et fint sted å oppbevare krukker og hageredskaper over vinteren. Til og med årets nyanskaffelse, fontenen, er tatt inn og lagret her. Og likevel har jeg god plass når jeg litt utpå vinteren setter i gang med frøpakkene.



For lenge siden kjøpte jeg inn noen spaserstokkfester på Ikea. Tanken var at mannen min kunne bruke dem til å henge opp verktøy i garasjen. Det ble de aldri brukt til, så i år fant jeg ut at jeg kunne bruke dem til å henge opp redskaper i drivhuset. Det fungerer ganske bra, så nå trenger jeg noen flere fester.

Da er det meste av hagen gjort klar for vinteren. Bare et par småting gjenstår før snøen kan komme, så jeg håper vi får noen godværsdager i neste uke også.

Mens jeg vasket drivhuset hjalp min kjære til med tunge løft. I tillegg gjorde han ferdig malearbeidet på huset. I vår leide vi nemlig noen polske arbeidere til å male huset og garasjen, men de var litt kjappe, og det var noen helligdager her og der som trengte fikses. I tillegg malte han rundt vinduskarmene. Så nå regner jeg med at huset ikke trenger ny maling før vi blir pensjonister.

3 kommentarer:

  1. Hei! Vi driver med akkurat det samme, men har ikke kommet så langt som dere. Det er fint med grønt på krukkene.
    Jeg håper det er veldig lenge til snøen kommer.
    God søndag! Anne

    SvarSlett
  2. Hei! Høsten har kommet, løvet gulner og faller. Det skal nok ikke mer enn en liten kuling til, før alt løv er borte. Vi har ikke kommet så langt i drivhuset ennå, men vi må nok snart ta fatt på vaskejobben:) Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  3. Så langt har ikke jeg kommet, men i dag har jeg fått rensket et stort område med singel som var i ferd med å bli plen, så jeg er ganske fornøyd.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett