søndag 5. juni 2016

Lilla er ukas farge

Akkurat nå merker jeg at jeg har mange lilla planter i hagen. De finnes i ulike nyanser fra dypt mørk til pastell, blålilla og purpur. Uansett nyanse synes jeg lilla er en fin farge og den står riktig godt til den syrlige gule fargen av vårvortemelk, som dukker opp på stadig nye steder i hagen.
På bildet ovenfor er allium, som jeg satte ned løk for i høst. Jeg håper virkelig at de kommer igjen neste år, for de høye lilla ballene er riktig dekorative, selv om jeg nok synes de kunne holdt seg enda lenger. 

Her er en svakt lilla dvergsyrin, som blir lysere og lysere for hver dag som går.

Fra dvergsyrinen, via allium, ser vi min aller første syrinbusk.


Uten dvergsyrinen ble utsikten kanskje enda bedre.

Humla liker også fargen lilla. Eller er det duften av allium-blomsten som lokker den til seg?

De lilla blomsterballene er så flotte at jeg bare må vise enda et bilde av dem.
Ved fontenen er en annen lilla syrin. I dagslys er den mer rødlilla enn på bildet. Busken bidrar til å skape en litt trolsk stemning rundt fontenen. Uheldigvis drysser den blomster i vannet, som må renses bort før det suges inn i pumpen.


Jeg har selvsagt gjort noen nyanskaffelser på staudefronten i år også. Her er en gruppe steppesalvie, som har erstattet  noe selvsådd storkenebb som jeg måtte flytte da høyden ikke passet akkurat her. Håper de viser seg å være herdige, for lavendelen som står like ved led store frostskader i vinter.
  Jeg har kjøpt noen nye lavendelplanter også, men de er så små at de neppe blomstrer i år. Men dette tror jeg kan bli et fint innslag i bedet. Det er ekstra morsomt at nyinnkjøpte stauder blomstrer allerede første året.
Salvie

Phlox er en plante jeg har lite erfaring med. Denne krypende varianten begynner endelig å synes i bedet. Veldig fin lillafarge synes jeg, selv om bildet ikke yter den rettferdighet.

Jeg har to lillablomstrende rododendron. De starter vanligvis blomstringen litt senere enn mine andre rododendron, sannsynligvis fordi de står plassert i et område med noe mer skygge. Etter seks år begynner den endelig å få noe størrelse, men jeg skjønner ikke hvordan den skal rekke å nå makshøyden på 2,5 m når den er 10 år, slik det stod på etiketten. Det er fortsatt et godt styppe igjen å vokse.

Rhododendron

Her er både oversiktsbilde ...

... og nærbilde av en knopp som springer ut.

Jeg plantet noen stemor like etter påske, for å ha noe å se på ved inngangspartiet. Enkelte av disse har også en deilig lillafarge.

Stemorsblomst kommer ofte i lilla

 De fleste tulipanene er ferdige med blomstringen for i år, men siden mange av tulipanene mine er lilla, avslutter jeg likeså godt denne lilla kavalkaden med en av dem.


Den lilla fargen endrer seg forresten i løpet av dagen. I sollys virker de å være mer rødlilla, mens de blir mer blålilla i kveldslyset. Mange endrer også farge i løpet av blomstringstida.

Lilla syrin

Uansett, lilla er en fin farge.

2 kommentarer:

  1. Du verden så mye flott du har i lilla! Det er stor variasjon i nyansene, og alle er like fine :)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Utrolig mange flotte lilla blomster du har. Lilla er en fantastisk farge.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett