søndag 20. september 2015

Streif av sommer

Jeg begynner å merke at sommeren er over. Lufta er merkbart kaldere og der er mørkt når jeg står opp om morgenen. Stadig flere sommerblomster har sagt takk for seg, med god hjelp av det kraftige regnværet vi har hatt i det siste.

Men for noen planter er det høysesong. En av plantene som først nå begynner å vise sine farger er høstsedum. Og straks sola kommer frem er det fullt av sommerfugler, humler og veps rundt blomstene.

Jeg er ikke noen stor makrofotograf, men jeg måtte knipse noen bilder av sommerfuglene som koste seg i solen.

Det er ikke like behagelig å sitte ute lenger, men selv om vi fortsatt nyter en og annen pause på terassen, så har vi forlengst begynt å spise inne. I går feiret vi bursdagen min og det var hyggelig å kunne pynte bordet med blomster fra hagen.


Jeg håper godværet holder seg et par uker, for jeg har fortsatt en god del arbeid i hagen før vinteren kommer. Dessuten har jeg handlet en del tulipanløk som skal i jorda. Men akkurat nå jobber jeg så lange dager at jeg neppe rekker å få gjort noe før neste helg.

6 kommentarer:

  1. Så flotte bilder! Oppsummeringens tid er også en viktig del av hageåret. Jeg har hatt noen deilige timer i hagen i dag, litt luking, utviding av et bed så det er klart for flere blomster, flytting av en staude og mange drømmer om neste sesong. Ha en fin jobbuke! Hilsen Anne-Kristin (lykkelig i hagen)

    SvarSlett
  2. Så flott blomsterdekorasjon! Gratulerer med overstått! Tipper du hadde en fin dag :) Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  3. Flotte høstbilder.!
    Høsten er nok en deilig tid i hagen, men ganske mye å gjøre. I dag har vi fått flyttet endel busker og stauder, og jeg har brukt endel tid på å prøve å planlegge, omorganisere i endel bed. Det er liksom ikke bare å flytte planter.... Det ene fører med seg det andre. Tenkte å plante litt løk i morgen.
    Nyt høstdagene :-)

    SvarSlett
  4. Så fine høstblomster du har , flotte bilder med blomst og sommerfugel :)

    Ha en fin kveld og uke, hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlett
  5. Denne har begynt å få farge hos meg også. Har også mye jeg gjerne skulle ha gjort i hagen, men som jeg antageligvis må vente med. Men litt blir gjort. I dag har jeg satt alle jordbæravleggerne i jord.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  6. Tusen takk for hyggelige innlegg. Ja, høsten er også en viktig tid i hagen, men jeg merker jeg ikke er like sugen på å rote i jorda nå som ettermiddagene er blitt kaldere.

    SvarSlett