lørdag 18. mai 2013

Endelig Sommer :-)

Da kom varmen omsider. Helt utrolig at det kan gå fra høststemning til full sommer i løpet av et døgn. Denne uka har det vært så kaldt og så mye regn at jeg har fyrt i peisen hver ettermiddag! Og hagearbeid har definitivt ikke fristet, selv om jeg rakk å kalke plenen før de verste regnskurene satte inn. 

Hele våren har vært utrolig kald. Man kan se det på blomstene, som knapt tør stikke hodet frem fra beskyttende bladverk. Jeg ser det spesielt på vårvortemelken som bare er 10-15 cm høy. Den har begynt å blomstre, men blomsten ligger dypt nedi bladene. Helt merkelig (se bilde lenger ned).
Noen planter har likevel gjort sitt beste for å trosse kulden. Jeg forsøkte å ta bilder av kubjellen da den stod på sitt fineste for en uke siden. Men da blåste det så fælt at alle bildene ble uskarpe. Løkplantene er på god vei opp, påskeliljene står gule og fine og nå begynner tulipanene å springe ut. Hist og her blomstrer noen andre små løkplanter som jeg ikke riktig vet hva er. Må sjekke med høstens planteliste.

Tulipangruppe for to dager siden ...
... og nå i dag. Stor forskjell.

Ellers er det trist å se vinterens herjinger. Selv hardføre stauder som vårvortemelk har fått føle frostens herjinger. Av de opprinnelige 3 plantene er det kunen som ser ut som sin vanlige størrelse. Det er liv i de andre to gruppene, men det er såvidt. Heldigvis finner jeg noen selvsådde nye planter hist og her.

Se på denne modige karen som prøver å blomstre til tross for kulden.

Andre planter klarer seg uansett. Det gjelder særlig mine bestemødres planter, som jeg har hatt med fra Nord-Norge. De ser ut til å vokse og trives her i sør, slik jeg også gjør.


I dag er det virkelig deilig å vandre omkring i hagen og se på alt som titter frem. Det må en del reparasjoner til, men alt i alt går det ikke så verst. Det må vel bli litt hagearbeid denne helgen, tenker jeg. 


Se så flott påskeliljene strekker seg mot den blå himmelen. Nå håper jeg kulden er over og godværet holder seg helt til høsten. Ja, bortsett fra en og annen nattlig regnskur slik at jorden får litt vann. Ha en riktig fin pinsehelg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar