søndag 5. mai 2013

Endelig såtid i kjøkkenhagen

Jeg har planer om å ha en litt mindre vedlikeholdskrevende kjøkkenhage i år. Det er bare dumt å ha vekster som må høstes mens vi er på ferie, så i år har jeg tenkt å bare holde meg med vekster som kan stå lenge og ikke trenger må høstes før tidligst i august. I fjor ble all brokkolien moden i løpet av en uke, og akkurat da var vi bortreist. Jeg rakk akkurat å høste 2-3 fennikkel. 

Resten ble trenet mens vi var borte - riktignok er det mulig jeg skulle ha toppet dem. Kjenner at jeg egentlig vet altfor lite om å dyrke grønnsaker.
Derfor har jeg i år satset på løk, gulrøtter, nepe og purre. Så i dag har jeg sådd sommergulerøtter og nepe, samt satt ned løk. Det blir interessant å se om jeg får det til. Jeg la fiberduk over det hele og håper dermed å unngå de verste skadedyrene.

I tillegg har jeg sådd rukkola. Den vokser raskt og kan høstes fortløpende. Dessuten kan jeg så resten av frøene et stykke ut på sommeren.

I drivhuset har jeg purre og selleri stående - bare noen få planter, men purren vet jeg kan stå langt utover høsten. Det er forresten mulig jeg kjøper noen planter på gartneriet hvis jeg får litt plass til overs. Eller kanskje jeg skal sette poteter? Jeg får se. Men nå blir det neppe gjort så mye mer før neste helg.

1 kommentar:

  1. Hei Rita.
    Ja en får prøve og planlegge litt, og når en har hatt hage en stund får jo en og annen erfaring som en kan bruke.
    Ha en fin ny mai-uke.

    SvarSlett