onsdag 24. august 2011

Sensommer


Stort sett synes jeg at hagen begynner å se overgrodd og utblomstret ut for tiden. Noen lyspunkter er det riktignok og ikke minst er det morsomt å se at mine frøsådde stauder ser ut til å trives godt. Enkelte har blomstret allerede i år, noe som er ekstra morsomt. Flere av disse, så som ryllik og kokardeblomst ser dessuten ut til å blomstre lenge og/eller sent på sommeren og bidrar dermed til farger i hagen nå som høsten nærmer seg.
dagliljer
Dagliljene blomstret sent men godt. Bare så synd jobben kaller og jeg ikke har like god tid til å være ute i hagen og nyte synet. Dessuten har været vært litt variabelt i år. De blå kornblomstene under viste seg å bli gode sommerblomster, bortsett fra at de har lagt seg ned på grunn av alt regnet.
ryllik
sneblom
kokardeblom
astilbe
Selvsådd snekrone, ryllik og kokardeblomsten (nederst til høyre) har blomstret allerede samme året som de er sådd. Rylliken han attpåtil stått i blomst i over en måned og er i ferd med å bli en favoritt i min hage. Jeg trenger villige basisstauder som også er fine til snitt. Astilben (nederst til venstre) er et av sommerens impulskjøp.

Storkenebb er også innkjøpt i år og har vokst seg stor og frodig i løpet av sommeren. I tillegg har den blomstret siden utplanting. En soleklar vinner i bedene.
  
søyleblom
Jeg har lenge ønsket meg søyleblomst, og i fjor fant jeg noen på markedet i Vivestad. Det er ikke så mange blomster ennå, men jeg liker planten godt.

En annen plantetype som jeg virkelig har fått øynene opp for i år er liljene. For en fantastisk blomsterprakt. Riktignok står ikke alle i blomst like lenge, men de blomstrer på en tid da mange stauder har sagt takk for seg og bidrar til at hagen ser frodig ut også på slutten av sommeren. Må definitivt kjøpe flere liljer. Gled dere over synet av disse tigerliljene sammen med meg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar