onsdag 24. august 2011

Tomater i lange baner


Min kjære sier at jeg ikke behøver å dyrke så mye tomater til neste år, og det må jeg vel gi han bittelittegrann rett i. Jeg sådde tre typer tomater og det virker som hvert eneste frø spirte. Så selv om jeg ga bort og kastet en del planter står det tomatplanter både ute i hagen, i drivhuset og på terassen. Det blir ganske enkelt for mye, ikke minst når de skal vannes. 

 Men tomater er det blitt. Det er umulig å spise alt i salater, så noe gir jeg bort og resten har jeg kokt til deilig tomatsaus. Iblandet chili og krydder fra hagen, samt litt løk og hvitløk er det blitt noen gryter med tomatsaus.


 Fremgangsmåten er å frese hakket løk, hvitløk, chili og urter i olje. Deretter fyller man opp kaserollen med hakkede tomater (jeg har ikke fjernet skallet). La det koke opp og skru ned varmen slik at blandingen står og putrer inntil halvparten av væsken (eller mer) er fordampet (ca 1-2 timer). Smak til med mer krydder mot slutten av koketiden. Når sausen er passe tykk skrus varmen av og blandingen avkløes før den fryses ned i passe porsjoner. Fin å bruke til pizzasaus, pastaretter, fiskefryter o.s.v.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar