tirsdag 30. mai 2017

På skattejakt i ny hage



Vi har tilbragt en miniuke (onsdag til søndag) på gården vår i Sverige og utrettet mye både inne og ute. På kjøkkenet er to vegger flislagt (benk til tak) og alle elektriske koblinger montert (kjekt med en mann som er elektriker og kan gjøre alt selv). Langs kjøkkengulvet er det kommet brede lister og begge dørene har fått foringer og nye lister. Diverse kjøkken-inventar fra Ikea og loppiser har fått plass i skuffene, så nå kan vi både oppbevare og lage mat av hjertens lyst.
     


I stuene er noen vegger tapetsert, mens andre har fått tapetgrunning og to strøk maling. Før vi reiste hjem kunne vi endelig rydde vekk det meste av verktøy, utstyr og malingsbøtter som vi har balansert og manøvrert oss rundt helt siden vi startet renoveringen. Det er deilig å endelig kunne se hvordan rommene er og ikke minst hvordan det snart kommer å bli.

Dere må likevel vente litt med å se resultatet, for jeg har litt "styling" å gjøre før rommene er klare til å vises frem. Her er likevel en liten smakebit fra spisestuen, som har fått tapet med pioner, og en krukke matchende jukseblomster. Det er første gang jeg har kjøpt "fake" blomster, men ettersom dette er en fritidsbolig tvang jeg meg til å overvinne fordommene.


Mye er gjort, men vi er ikke i mål ennå. Lister skal på plass, eller males, og det skal møbleres og dekoreres. Jeg venter med å sy gardiner siden alle vinduene skal skiftes, og vi har ikke engang startet på entreen/trappeoppgangen eller badet, så vi blir ikke arbeidsledige på lenge ennå. Men nå kan vi i alle fall bo ganske komfortabelt mens vi fortsetter oppussingen, og vi kan også unne oss litt tid til å gjøre litt i hagen.


Oppussing er slitsomt, og for at vi ikke skulle møte veggen unnet vi oss et par avbrekk. Siden vi  ikke hadde sett stedet ved elven der vi har båtplass, spaserte vi en kveld ned til elven og Vänern. Der var det så vakkert at vi bestemte oss for å ta en picknick der neste dag.
    

Både Frank og jeg var betatte, eller som de sier på svensk; förtjust. Det er forøvrig Vänern som skimtes der elven munner ut på bildet ovenfor.

Det ble en meget spesiell og positiv naturopplevelse. Mens små og større fisk vaket og hoppet i vannet, koste oss med vin og tapas på et lite svaberg og planla hvordan vi kan bygge vår egen flytebrygge, mens solen langsomt forsvant bak skogkanten. Vi glemte ømme muskler mens vi betraktet to langhalsede gåsepar med unger, som vagget rundt på den andre siden av elven. Og da ikke mindre enn fem rådyr kom ut på jordene for å gresse, måtte vi fryde oss over hvor heldige vi har vært som har funnet denne perlen. Og da en bever svømte forbi oss i elven, var idyllen nesten ikke til å fatte.

Siste dagen på Bliderud ble benyttet til opprydding ute og inne. Naboen på gården bak oss har vært så snill at han har klippet alt det lange gresset på åkrene. Det må ha vært en formidabel jobb, og vi hørte han hadde holdt på i over tre timer. Men gresset rundt huset trengte også en klipp, og jeg tror Frank var glad for å få tilbringe litt tid ute på plenklipperen.



syriner
hvit syrin
Mens Frank klippet gress gikk jeg rundt for å se hvilke vekster som skjuler seg på tomten. Hvite og lilla syriner finnes i store mengder som hekk mellom huset og forrådet. De stod i full blomst og spredte deilig duft i hele hagen. Berget mellom huset og syrinene bar preg av å ha vært et steinbed før gresset tok overhånd og mellom tuster av gress fant jeg bregner, sedum, takløk og store mengder av noe jeg antar er en type hvit strandnellik.


Jeg legger ved bilder i håp om at noen av dere som besøker siden kan fortelle meg hva det er jeg har her og om det er verdt arbeidet med å rense plantene for gress og ta vare på dem.
blåklokke?
En eller annen type sedum, antar jeg

Strandnellik? Bladene er nærmest sølvfargede.
       

        

Pion i knopp
En rufsete blomsterrabatt
Jeg fant også akeleier, store grupper av pioner (det ser ut til å være ulike typer, men bare på denne ene er blomsten kommet så langt at jeg kan se den er rød). Like ved inngangstrappen viste det seg at det jeg først trodde var en pion er en velutviklet løytnantshjerte.
        

Jeg må forresten bemerke at det meste av det som vokser i hagen akkurat nå virker å ikke være av interesse for snegler. Det finnes nemlig "mordersnegler" her også, men foreløpig ser jeg ikke mange tegn til at det er spist på plantene. Hurra!
Akeleie

Potensielt woodland?
Under er et bilde av det jeg håper en dag skal bli en woodland-hage. Her er det flere trær og i alle fall noe skygge. Dessuten vokser det både bregner og marianøkleblom der allerede. Det vokser forresten også ganske mye vill liljekonvall på tomten.

Det finnes i tre epletrær (tror jeg) i hagen og noen andre prydbusker. En hvit spirea stod i blomst akkurat nå, og det gjorde også buskene nedenfor, som jeg overhodet ikke aner hva er. Den rosa busken er knappe meteren høy og jeg skulle gjerne vite hva det er. Blomstret gjorde også en tornete busk som jeg antar er en type roser. Fargen er intenst oransje og greinene har skarpe torner (se nedenfor).
Hva er dette?
Hva er dette?
Nærbilde av blomsten som har begynt å falme. 
Hva er dette? Busken er nesten på høyde med syrinene.



Snøballbusk
Jeg har også funnet noe jeg antar kan være rosespirea og flere store gule buskmure. I tillegg finnes det en kjempediger snøballbusk i hagen. Den stod i knopp nå og jeg håper den ikke er avblomstret til jeg er tilbake neste gang.

Alt i alt er jeg ganske fornøyd med at det finnes så mange velvoksne planter som jeg kan bruke. Jeg har allerede begynt å tegne en plan for hvordan de kan integreres i et kjempestort staudebed med en liten bekk sildrende forbi ned til en ganske stor hagedam.

Det er lov å ha drømmer :-)

2 kommentarer:

  1. Så spennende med ny hage, og så mange planter. "Strandnelliken" tror jeg enten er sølvarve eller filtarve. De blå klokkene ser ut som spaniablåstjerne. Jeg vet jeg har en bok der det står om den oransje, men husker ikke hva den heter og har ikke boken akkurat her, du får sikkert svar på det, hvis ikke gi meg et pip så skal jeg lete den fram. Det blir en spennende sommer for deg. :) Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipsene. Jeg skal lete navnene opp på nett og sjekke, men du har helt sikkert rett.

      Slett