fredag 12. mai 2017

Herlig kompost

I ett år har vi kompostert alt kjøkkenavfallet. Da vi bygget varmkompostbinge i fjor trodde jeg at jeg bare grønnsakrester kunne legges i komposten. Men, under et besøk på hagemarkedet i Stokke i fjor, kom jeg i samtale med en selger av kompostbinger og komposteringsutstyr. Der fikk jeg vite at jeg kunne kaste både fisk og kjøttavfall i komposten. Dermed var det ut med den organiske søppeldunken og inn med total resirkulering av matavfall.


I ett år har vi fylt den 1 kubikk store beholderen med hageavfall og matavfall, og forbauset oss over at uansett hvor mye vi fyller på, så krymper det sammen og gir plass til mer. Selv gjennom vintermånedene har komposteringen holdt det gående med en jevnt varm temperatur.


For et par uker siden var det imidlertid stopp. Etter vår-opprydding i hagen var det ikke lenger mulig å få igjen lokket. Dermed skjønte jeg det var på tide å åpne lemmen nederst for å se om noe av innholdet var omdannet tilstrekkelig til å kunne gå tilbake til hagen.



Til min store fryd var så godt som hele den nedre halvdelen av beholderen godt kompostert. Det var bare å begynne å spa ut innholdet. Som dere kan se var ikke alt blitt til jord, men det var ikke å vente når vi har kastet restene av både lammestek og kalkun, med mere rett i komposten. Jeg plukket vekk  knoklene, mens lime og sitrus gikk tilbake i bingen. Jeg har lest at det tar sin tid å kompostere sitrusfrukter, men det skal vel bli jord av det også en dag.



Den eneste ulempen var at etter hvert som jeg gravde meg dypere inn i komposten begynte det øverste partiet å falle ned.  Dermed måtte jeg flytte litt rund på det som ennå ikke var kompostert for å få tak i godsakene. Jeg har derfor besluttet at den andre halvdelen av bingen, som jeg lot være uisolert for kaldkompostering, skal bli ombygd til binge for varmkompost. Dette var moro.

Nå har jeg spredt flere trillebårlass med herlig selvlaget kompost rundt i hagen, på roser og stauder, og ikke minst i kassene i drivhuset, der jeg har plantet tomater. Nå håper jeg bare at alt vil vokse like villig som ugress, bare sola klarer å varme lufta noen ekstra grader, selvsagt.

5 kommentarer:

  1. Ja, dette er det mange som ikke er klar over:) Selv har jeg bare kaldkompost(inntil videre),men selv den gir masse jord etter et år eller to.
    Mange flere skulle kompostere. Da hadde søppelberget blitt mye mindre.

    :-)

    SvarSlett
  2. Fint med kompostering ! Vi har fjernet all åpen kompostering pga. snegler, og har nå tre lukkede kompost"dunker" :-)
    Ha en fin helg.
    Eirin

    SvarSlett
  3. Kjekt med kompost. Jeg har bare kaldkompost her, men der går også det meste av ubehandlede grønnsaker og kaffegrut. :) Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. Herlig :) Jeg kjører kompost etter bokashiprinsippet, det er helt genialt og så går det kjempefort med lite jobb.

    SvarSlett