fredag 18. mai 2012

Utplanting av sommerplanter begynt

Nå skjer det så mye i hagen at jeg ikke rekker blogge. Endelig har bedene som skulle kantes med torvblokker og stein blitt ferdige.  Jeg synes kanskje ikke torvblokkene er så vakre akkurat nå, men jeg regner ned det ikke tar så lang tid før de begynner å bli grønne. Dessuten håper jeg at blomstene snart skal vokse og legge seg utover kantene. Stakkars hageskrinneblom måtte tåle å bli gravd opp og flyttet på enda en gang.


I dag begynte jeg på den koselige delen med utplanting. Forrige lørdag var jeg på Horten staudegartneri (Pionhagen) og kjøpte to store pioner og deretter dro jeg til Gjennestad og kjøpte en masse forskjellige stauder. I dag kom endelig alt på plass der jeg håper de kan få stå og vokse seg store og sterke. 

Storhandel av stauder- det skal noe til for å fylle opp bedene og jeg har ikke tålmodighet til å vente på selvsådde stauder. I tillegg til staudene fant jeg fine sementkrukker til en overkommelig pris.

Jeg har også begynt å plante ut sommerplantene. Enkelte sorter er blitt så store at de har vokst fra pottene sine. For at de ikke skulle visne og dø plantet jeg noe ut allerede før 17. mai, men i dag har flere fått følge. Småkrage, tobbaksblomst, hengelobelia, zinnia og silkeblomst er enten plantet i krukker eller i bed. Plantene har allerede stått ute et par netter, så jeg tror de skal tåle overgangen. Faktisk vil de nok trives bedre nå som de kan spre røttene fritt. Dessuten trengte jeg mer plass i drivhuset nå som tomatene og agurkene er kommet over i store krukker.


Det er fint med stein. Her har et knippe stein fra fjæra i Molvik (Reisafjorden i Troms) fått plass rundt takløkene. Min søster Maja ga dem til meg da jeg fylte 50 år for at jeg skulle ha et minne fra Nord-Norge.

Vakker tulipan, som desverre blomstrer ujevnt. Av 10 stykker er bare 3 kommet i blomst.

2 kommentarer:

  1. Så mye fin stein du har til de frodige plantene dine. Jeg ønsker meg og må nok ta en tur for å plukke. For noen år siden hadde jeg et staudebed jeg plantet alt for fort i. Nå har stjerneskjerm og akeleier innledet krig mot alt det andre. Så da er det vel ut med spett og spade. Ha ei fin hagehelg.

    SvarSlett
  2. Her blir det virkelig flott! Gleder meg til å se pionen blomstrer.
    Så flott du har ordnet det med stein. Jeg bruker også veldig mye stein i hagen.

    Kos deg videre og nyt hagen din. klem

    SvarSlett