lørdag 14. april 2012

Flytting av busker


Å for ei herlig tid! Det er deilig å spa i jorda og se hvordan små planter vokser seg store og sterke. Tenk at bare i løpet av noen få vår og sommermåneder klarer små spirer å vokse opp og belønne oss med de vakreste blomster og i mange tilfeller mat vi kan spise. Er det ikke fantastisk?

Litt arbeid er det jo, men noe skal man jo sysle med, og hagearbeid gjør at man kan tilbringe mange timer ute nå så tidlig på året. Vissent løv og gress fra i fjor ryddes bort for å gi lys til nye skudd. Og av og til trenger planter omplassering. Det de forrige eierne plantet ønsker jeg å flytte. For to år siden flyttet jeg 5 buskmurer til innkjørselen, men enda stod ca 10 stykker igjen. I dag fikk jeg med god hjelp av min kjæres muskelkraft gravd opp halvparten og flyttet dem slik at de danner en hekk mot kjøkkenhagen.
Buskene er så store at jeg delte noen i to. 


Nå er det bare å vente på at de skal bli grønne og begynne å blomstre. Tror de vil gjøre mer av seg på den nye plassen. Dessuten ble det luftigere rundt terassen, hvor to nye trapper ned til hagen nå står ferdige. På bildet under kan man se den ene trappen ned mot kjøkkenhagen i tillegg til hullene etter buskmurene. Her skal jorda bearbeides før nye planter får plass.

Terassen med paviljong.
Siden gelenderet er borte rundt terrassen må jeg også plante noen halvhøye busker ved siden av trappene. Jeg regner ikke med at noen slår seg i hjel om de faller utfor, men det er kjekt med en visuell barriere. Jeg får vel ta meg en tur til et hagesenter i neste uke. . . 

Ellers er min kjære en driftig fyr. Foruten å bygge trapper og hjelpe meg med tunge løft tok han sannelig fatt på å vaske gulvteppet med milo og høytrykksspyler. Teppet så i hvertfall en god del renere ut da vi hengte det opp til tørk. Regner med det går noen dager før stasen er tørr, men du så kjekt å slippe slikt arbeid selv!
Frank har funnet en ny metode for teppevask.

Ha en fortsatt fin helg.

2 kommentarer:

  1. Ja der er en del arbejde ved at grave buske op, men det betyder jo ikke noget, når man kan li det, og glæder sig over hvor fint det hele bliver efterfølgende :-)
    God arbejdslyst.

    SvarSlett
  2. For et hærlig innlegg, syns æ kjenner våren helt hit, ennu har vi sne her og litt tele i bakken , så æ kan ikke flytte busker ennu :O)
    Fine bilder av dere, det e så koselig og holde på sonn ute i hagen , ha en fin søndag, hilsen Lisbeth ;Ø)

    SvarSlett