fredag 27. mai 2011

Godt å være hjemme

Borte bra men hjemme best sier et gammelt ordtak, og jeg er så enig så enig. Selv om man hygger seg borte er det deilig å komme hjem til sitt eget lune rede. "Pikene i gresset" som vi kaller mine svigerinner, har passet godt på plantene både ute og i drivhuset. De har til og med dratt opp en mengde løvetann fra plenen. Alt er fortryllende grønt og frodig, godt hjulpet av regnet som har vært den siste uka. De tidligste blomstene er avblomstret, mens de hvite tulipanen som åpnet seg før jeg reiste, enda står fine. 

Rododedron har sprunget ut og nesten begynt å avblomstre mens syrinbene er overstrødd med røde blomster. I drivhuset blomstrer tomatene ivrig og de første agurkene har begynt å vokse frem. Det eneste triste er at de fylte liljene som begynte å bryte ut en stund før jeg reiste bare ser ut til å ha tørket opp uten at resten åpnet seg i det hele tatt. Kan det være resultatet av den lange tørkeperioden, eller har jeg gjort noe galt med dem?

Hvit tulipan

Lavtvoksende rododendron

Syrinblomst

En liten syrin fullpakket med blomster

2 kommentarer:

  1. Fine bilder av blomstrende syriner, fin farge på dem. Og rhododendronen ser bra ut. Her har de fått hard medfart av vinteren, men noen få blomster er det på dem.

    Hva som har skjedd med liljene dine er ikke godt å si, men som du sier kan det nok skyldes tørkeperioden.

    Ha en riktig god helg :)

    SvarSlett
  2. Ja, jeg har også tenkt det, men jeg vannet en del da det var som tørrest og i uka jeg var borte regnedt det hver dag. Rart. Er spent på om de kommer opp igjen til neste år.

    SvarSlett