fredag 31. mars 2017

Vi har kjøpt en gård!

I dag starter en helt ny fase av mitt hageliv. Ja i grunnen også i mitt liv. Selv om jeg har vært lite aktiv på bloggen i vinter så har jeg, eller rettere sagt vi, for jeg må inkludere min kjære husbond i aktiviteten, syslet med store drømmer denne vinteren. Og i dag er dagen da disse planene blir en realitet. Vi har nemlig kjøpt oss en liten gård i Sverige.


Det hele startet litt tilfeldig med at min mann, som jobber sammen med en svenske, fikk tips om at han kunne få kjøpt ei lita øy i Dalsland for omlag 50.000 svenske kroner. Jeg ble umiddelbart litt skeptisk, for ikke bare var det usikkert om vi kunne få bygge et krypinn på øya, men det kunne også bli utfordrende å komme seg dit på vinterstid, når innsjøene kanskje bare er delvis frosset til.


Dermed startet en lang fase med mange besøk på hemnet.se, der vi så på det meste som ble lagt ut til salgs, både i Värmland og Västere Götaland. Etterhvert ble det også noen helgeturer over grensen for å ta en titt på prospektene. I tillegg måtte vi gå noen runder med oss selv for å finne ut hva vi egentlig ville ha. 


Det ble ganske snart klart at vi ikke hadde behov for noen vanlig "hytte." Det gir ikke oss noen mening å forflytte kroppen fra en bolig til en annen om det ikke er noe ved det andre stedet som har verdi utover å bare være der. Dermed ble kriteriene satt; eiendommen måtte ha en viss størrelse, og det ville være en fordel med en bolig som ikke behøvde for mye renovering for å kunne tas i bruk. 


Kravet om størrelse på eiendommen var ikke bare fordi jeg vil ha en større hage å boltre meg i. Husbonden liker å jakte, og ønsket for å finne en eiendom med jaktrett ble dermed også et kriterie for oss. Vi ønsker at gården skal bli et feriested for både oss og familien i årene som kommer. I tillegg har vi begynt å tenke at dette kan bli et sted der vi kan slå oss ned når vi blir pensjonister. Vi er begge i 50-årene og selv om vi setter pris på et glass med rødvin nå og da, så vil vi kjede oss i hjel om vi ikke skulle ha annet å gjøre enn å nyte vin på terrassen i en lettstelt byleilighet.


Forutsatt at helsen holder i årene fremover, så vil vi ha noe å fylle dagene med. Vi ønsker fortsatt å reise litt, spille golf, dykke og sykle, men vi liker også å ha noen prosjekter på gang. Og dette blir et prosjekt som ganske sikkert vil fylle det meste av fritiden vår en stund fremover. Både husbonden og jeg er i overkant impulsive, så nå bobler vi begge av ideer og planer for hva vi skal gjøre med stedet og hvordan det kan bli.


Gården ligger like sør for Åmål, og i tillegg til jaktrett har den fiskerett til laksefiske i Vänern. Den består av åkerland og skog. Dessuten har vi båtplass ved Vänern, som bare er noen hundre meter unna, selv om gården ikke grenser til vannet.


Området er forøvrig ganske idyllisk, med fredelige gårder i passende avstand til at det ikke blir altfor øde. Flere av naboene har hester og det skal bli hyggelig å bli bedre kjent med dem (naboene altså, ikke hestene). Vi har allerede hilst på den nærmeste naboen, som er en pensjonert snekker. Han virket være veldig hyggelig og han har faktisk utført noen snekkerarbeider på gården. Ifølge han er det ikke ulv i området, noe som føles litt betryggende, men så ligger eiendommen heller ikke dypt inne i de svenske skoger.


Tomten er på hele 70 mål, så det vil bli plass til både frukthage, bærbusker og en ganske stor kjøkkenhage. Vi kommer selvsagt ikke til å komme i gang med alt denne den første sommeren, men jeg håper vi rekker å plante noen frukt og bærbusker i sommer. Det tar tross alt en viss tid før vi kan begynne å høste noe av betydning.


I frukthagen vil vi gjerne ha litt av hvert; plommer, pærer og ikke minst mange epletrær. Eplene er særlig husbondens ønske. Han har fått litt erfaring med å brygge sitt eget øl, og nå drømmer han om en dag å kunne lage sin egen eplesider.


Gården har ikke noen ordinær driftsbygning, men det følger med en bygning med som tidligere har vært forråd og garasje. Her ser vi fore oss at vi kan innrede ekstra soveplasser til gjester, samt et festlokale med langbord. I tillegg ønsker vi å anlegge dusj og badstu enten i dette bygget eller et annet sted på tomten.


Skogen vil sannsynligvis gi mer enn nok ved til eget forbruk. Det renner også en liten elv/bekk tvers over jordene, og jeg håper denne kan utnyttes til å etablere en hagedam. I tillegg drømmer jeg om en ordentlig woodland-hage og mye, mye mer.


Det finnes allerede en del busker og planter på eiendommen og jeg gleder meg til sommeren for å finne ut hva som egentlig vokser på plassen. Fra bildene i salgsprospektet vet jeg at det finnes en god del syrinbusker og minst ett epletre på tomten, men ellers må jeg bare vente og se.


Men nå er gården endelig vår og i dag går ferden til "Bliderud" med et aldri så lite flyttelass. I helga skal vi ut og handle maling, tapeter, belegg og ikke minst møbler. Så blir det en aldri så liten oppussings-dugnad på oss i påsken.

Jeg gleder meg som en unge. Dette skal bli gøy.


7 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny gård, så spennende,,,,
    Ja dette blir artig å begynne på tenker jeg, jeg gleder meg til å følge med
    for du holder vel oss oppdatert.
    Det ser veldig koselig ut, god helg.

    SvarSlett
  2. Hei. Gratulerer med ny gård. Jeg skjønner godt at du gleder deg. For et prosjekt dere starter på. Ønsker deg en fin dag. Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Gratulerer med gården! Jeg skjønner godt at det kribler i kroppen etter å komme i gang med oppussingen! Det blir nok en spennende sommer der du kan jakte på skattre i hagen, kanskje kommer det opp mer enn du tror. Lykke til med prosjektet, jeg regner med vi får følge utviklingen her. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  4. Gratulerer - dette blir et skikkelig livsprosjekt. Jeg håper som de andre over her at du deler oppdateringer på hus og hage. :) Anne

    SvarSlett
  5. Tusen takk for lykkeønskene. Jeg tror ikke jeg rekker plante så mye i år ettersom huset må få en liten oppussing først, men vi starter allerede nå til helgen med å klargjøre soverommene.

    SvarSlett
  6. Wow! Gratulerer så mye og lykke til. Dette må jo bare bli fantastisk. Et stort prosjekt, ja, men som du synes jeg at det å ha noe å gjøre er alfa og omega for trivselen. Og her har dere virkelig skaffet dere et livsprosjekt. For en flott plass å bli pensjonister på!

    SvarSlett
  7. Wow, det høres ut som en drøm. Og kun 70 mål, du verden! Detta kommer bli fantastiskt, heja Sverige :)

    SvarSlett