lørdag 19. oktober 2013

Årets siste innhøsting

I går høstet jeg de aller siste tomatene og chilien. De hadde klart seg i drivhuset, selv om det har vært et par frostnetter. Men uten ekstra varme kunne jeg ikke stole på at de ikke ble ødelagt. Dessuten virket det ikke som de ble mer modne av å henge på plantene lenger. 

I år har jeg bare hatt fire tomatplanter og en agurkplante. Det har likevel gitt bra med avling hele sommeren, slik at vi ikke har behøvd kjøpe hverken tomater eller agurker på mange måneder. Agurkplanten (bare ett av fire frø spirte) ga riktigok opp for en tid tilbake, men tomatene har holdt stand helt til nå. Chilien (selvsådd) og paprikaen (innkjøpt som småplanter) har vi også kunnet spise av en god stund. 

Men nå har jeg en balje med chili som jeg lurer på hva jeg skal bruke til. Vi bruker riktignok ganske mye chili i matlagingen, men dette greier vi neppe spise opp før det ødelegges. Denne chilien er dessuten mye sterkere enn de man kjøper i butikken. Min datter foreslo å fryse dem, men jeg lurer på om jeg skal lage en chilipasta? Må google hva som er mulig.


I høstferien fikk jeg besøk av min datter og to barnebarn fra det høye nord. Oskar elsker hagearbeid og har erklært at mormor er hans beste venn. Hvis innsatsen holder seg like høy når han kommer i tenårene vil han bli en kraft å regne med.

Som bildene viser fikk vi masse gulerøtter. Ikke alle var like store, men enkelte hadde oppnådd en forbausende bra størrelse. Jeg har i alle fall ikke fått så fine gulerøtter før. Det jeg gjorde annerledes i år var at jeg sådde rett ut i bedet, mye tidligere enn før. Jeg har liksom trodd at man skulle vente med å så til faren for nattefrost var over. Men jeg har jo utsikt til store åkre og jeg la merke til at bøndene sådde så snart snøen var borte. Dermed tok jeg også sjansen. I tillegg fikk gulrøttene stå under fiberduk hele sesongen. Det gjorde susen! Vi unngikk dessuten angrep av skadedyr. Sommernepene i et annet bed ble nemlig oppspist av kålfluer/larver, eller hva det nå er som angriper dem. Neste år skal alt tildekkes med fiberduk.

Det eneste jeg må gjøre bedre neste år er å tynne ut mer. Gulerøttene hadde nok blitt større om de ikke hadde stått så tett. Jeg rakk bare en kjapp uttynning før vi reiste på ferie og da var det egentlig i seneste laget. Plantene var blitt for store. Men uansett, selvdyrkede gulerøtter smaker definitivt søtere en kjøpte.


Ellers har grønnsaksengene vært fylt med grønnsaker som ikke behøvde høstes før etter ferien. I tillegg til gulerøtter har jeg dyrket løk, purreløk, stangselleri, brekkbønner og litt salat. Løken lå under samme fiberduken som gulerøttene, men i august virket det som de sluttet å vokse for de grønne stilkene råtnet liksom. Da høstet jeg like godt inn alt sammen. Løkene ble derfor ikke så store, men gode. Jeg har ennå noen få igjen i kjøleskapet.
Purre i litt variable størrelser

Jeg vet ikke helt hva som er problemet med purren. Uansett hva jeg gjør blir de ikke særlig store. De er fine å bruke i matlagingen, men det går jo fort med flere stykker når de er så små. Kanskje må jeg så dem enda tidligere.

Ellers kjøpte jeg noen små salatplanter, som vokste bra, til tross for snegletrusselen. Desverre rakk vi bare å spise 2-3 før vi reiste på ferie, så hagepasseren fikk resten. Jeg sådde også et par omganger med ruccola. Den er litt rask med å gå i blomst synes jeg, men det står forresten fortsatt noen planter i hagen, som frosten ikke har klart å ta knekken på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar