lørdag 22. oktober 2011

Vinterforberedelser

Jeg har ikke vært så aktiv på bloggen i høst, dels fordi jeg har hatt mye annet på programmet og dels fordi været ikke har invitert til hagearbeid. Det begynner å bli tidlig mørkt om kveldene, så hagearbeidet må legges til helgene, og da skal tida brukes til så mye annet også.

Men i dag var det oppholdsvær og det var på høy tid at verandamøbler og blomsterkrukker ble tatt inn for vinteren. Jeg har desverre glemt å redde inn fuchsiaen og potterosen, og nå hadde den siste ukas frostnetter hadde tatt knekken på dem. Akk, ja, det er prisen for å være sløv.
Nå er drivhuset vasket og gjort klart for neste sesong, og terassene er tømt og spylt. Alt som trenger å stå varmt og tørt er bært i hus. Så nå kan vinteren komme.

Etter økten gikk jeg en liten tur i hagen for å se om det var mer som trengte oppmerksomhet. Jeg merket meg at det er grodd en mengde ugress i de tomme bedene og at jeg burde ha satt ned noen blomsterløk. Om været er like bra i morgen lover jeg at jeg skal ta et oppgjør med litt av ugresset. I mellomtiden får jeg bare glede meg over at noen planter ennå ser ut til å presse frem noen blomsterknopper.
Ryllik og ringblomst er tydeligvis blandt hagens mest standhaftige blomsterprodusenter.


Også klatrerosen presser frem en aller siste blomst før vinteren. 

Rhododendronbuskene har forberedt seg til neste års blomstring og er fulle av knopper. Håper vinteren farer vel med dem.

Mens andre koser seg med årets siste måltid. Regner ikke med at denne krabaten får se neste vår.

Ha en riktig fin senhøst!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar