lørdag 29. oktober 2011

Løksetting

Jeg var litt redd for at det skulle bli for sent til å få løkene i jorda, men det holdt. I dag har det vært en herlig høstdag med oppholdsvær og sågar litt sol. Perfekt for sesongens siste økt i hagen. Jeg var tidlig ute og hutret litt i den kjølige morgenlufta før jeg arbeidet meg varm. 

Men akk, før jeg kunne sette løkene i jorda møtte jeg luke bort alt ugresset som hadde fått fritt spillerom i de tomme bedene over sommeren. Jeg angret at jeg ikke hadde dekket til jorda og hadde jeg vært synsk ville jeg vist at hele sommeren skulle gå før jeg fikk tid og anledning til å gjøre noe med bedene. Men det er prisen man betaler for å ha store ambisjoner og liten arbeidslyst. 

Det meste av dagen har derfor gått med til luking (det ble flere trillebårlass med ugress), og så var det jo noen planter som skulle deles og flyttes. men omsider fikk jeg da sprettet ekska med blomsterløk og begynt å planlegge hvor de skulle settes ned. Ideelt skal man vel planlegge sånt FØR man bestiller løk, men jeg er ikke så strukturert. jeg kjøper det jeg får lyst på og i år var det i stor grad preget av hva som var igjen og hvor gode tilbud det var på løkene.


Det er sannelig ikke lett å bestemme hvor man skal plante løkene. I fjor plantet jeg det meste langs med ytterkantene av bedene. Det var jo flott så lenge plantene blomstret, men det så litt rufsete ut da de var avblomstret og skulle stå en stund og visne før man kunne klippe vekk bladene. I dag fikk jeg ned påskeliljer, tulipaner og blå anemoner. Alt er plantet enten midt i et bed eller bak andre planter. Dessverre vet jeg ikke før til våren om denne strategien fungerer bedre, men jeg tror det er verdt forsøket. Ennå har jeg mange løk igjen å plante, men nå er i det minste bedene klargjorte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar