onsdag 20. juli 2011

Statusrapport

Sommeren er nå midtveis (om man ikke tar hensyn til kalenderen). Mange planter er forlengst avblomstret og andre planter står i blomst eller knopp. Til og med en del sommerplanter ser ut til å være avblomstret. Dette gjelder skjermsløyfe, ringblomster og småkrage. Riktignok blomstrer småkragen fortsatt, men den begynner å bli så lang og stygg at jeg flere steder har klippet ned plantene i håp om at det kommer en ny blomstring etterhvert. Ringblomstene er også klippet ned, unntatt de fra i fjor som hadde frøsådd seg selv. De er nettopp begynt å blomstre, men de bør vel egentlig tynnes ut.

Dette gjelder forøvrig store deler av bedene, som begynner å se en smule overgrodd ut. I det nye urtebedet hvor jeg plantet ut masse sommerblomster i begynnelsen av mai, har disse neste kvalt urtene, og jeg har måttet klippe ned og luke vekk noe. Korianderen og dillen har lagt seg ned etter alt regnværet og nærmest kvalt persillen. Må tenke på å støtte dem opp.

Ellers begynner ugraset å synes flere steder i de nye bedene og det er kanskje lurt å luke før de tar overhånd. Med andre ord; etter våren og forsommerens anleggsperiode er det nå klart for opprydding og vedlikehold. Dessuten trengs det gjødsel både i bed og krukker. Det er bare å brette opp armene igjen.



Men det er selvsagt mye å glede seg over fortsatt. Dagliljen som jeg kjøpte og plantet i fjor har endelig begynt å blomstre. Blomsten er mer oransje enn jeg trodde, men utrolig vakker.


Ellers er det morsomt å se at noen av mine selvsådde stauder allerede har begynt å blomstre. Rød ryllik som jeg sådde i vår og som det er blitt massevis av har allerede vist sine første røde topper. Og under ses en kokardeblomst som jeg sådde på sensommeren i fjor.


Ellers er det litt spennende å vente på resultatet av de siste løkplantene. Liljene Black Out og Lizzy står nå med knopper som er klare til å sprette ut.


Nye bilder følger når man kan se blomsten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar