mandag 13. juli 2015

Juli skal nytes hjemme

Juli er absolutt den beste tiden i hagen. Derfor besluttet vi for to år siden at vi ikke skal reise bort på sommeren. Ikke bare fordi vi slipper vi å betale noen for å vanne drivhus og krukker, men fordi det er dumt å gå glipp av den fineste blomstringen.

Mange av staudene blomstrer nå i juli og reiser vi bort får vi i beste fall bare oppleve begynnelsen eller slutten av en blomstring. Et par ganger har jeg opplevd å gå glipp av hele blomstringen. Men, nå som mange av plantene begynner å få noen år på seg, er de virkelig en pryd for omgivelsene. Da er det ekstra flott å være hjemme og oppleve blomstringen. Er det forresten noe som er mer avslappende enn å feriere hjemme?

Jeg gleder meg over å se at bedene endelig begynner å fylles opp. De sorte hullene blir færre, og til høsten kan flere planter deles, og dermed bre enda mer om seg. Det ser utvilsomt frodigere ut når større flater prydes av en og samme plante. Det tar bare litt tid å komme dit om man ikke har veldig fet lommebok.

Bestemors toppklokke har blomstret en stund. (Jeg begynner forresten å lure på om den egentlig er en toppklokke, da den ikke ligner helt på bilder av toppklokker som jeg finner på nett). Den vakre lillafargen passer likevel godt til omgivelsene.

Og endelig har jeg funnet riktig plassering for planten "brennende kjærlighet" som jeg sådde for flere år siden. Den har stått tett inntil den japanske viftelønnen, og de to første årene ble stauden høyere enn viftelønnen. Etterhvert vokste busken seg høyere og "kjærligheten" la seg ned og bøyde seg i alle retninger. Den så i grunnen ganske trist ut. Jeg har hatt tanker om å flytte planten i flere år, men ikke rukket det før den vokste seg for høy. I år rakk jeg endelig å flytte den, til tross for at den hadde nådd bortimot halvmeteren og sikkert ikke umiddelbart satte veldig pris på forandringen. Jeg plasserte "kjærligheten" i det utvidete bedet langs innkjørselen og der strekker den nå sine ildrøde hoder høyt i været og synes godt over buskmurene. De røde kjærlighetene hilser alle velkommen og er et muntert syn der de står.

I stedet for bare å publisere bilder av enkeltvise blomster (som lett kan gi inntrykk av frodighet, uten at det nødvendigvis er helt korrekt) velger jeg å legge ut noen bilder som viser hvor flott hagen ser ut akkurat nå. Uten flere kommentarer sier jeg derfor; SE og NYT.






Sommerblomstene er selvsagt også på høyden akkurat nå. 
Blomkarse

Surfinia

Da ønsker jeg alle en fortsatt god sommer og håper det fine været varer lenge, lenge.

9 kommentarer:

  1. Ja, det er deilig med juli og sommer hjemme.
    Takk for "omvisning" i en frodig hage.:-):-)
    Eirin

    SvarSlett
  2. Flotte bilder! Jeg ferierer alltid hjemme i min egen hage, og kan ikke tenke meg et bedre sted å være :) Det er jo så mye fint som blomstrer nå. Den du kaller toppklokke tror jeg kanskje heter Storklokke? Campanula latifolia heter den jeg tenker på. Google den og se om det er den du har. Jeg går nettopp fått en avlegger av en hvit sånn og den blomstrer nå. Har du lyst til å bytte bort en av den blå du har? Jeg har hosta og dagliljer kan deles hvis du er interessert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset Marit. Jeg er fortsatt ikke sikker på om planten min er en Campanula. Bladene på planten min er ganske brede. Men jeg bytter gjerne planter med deg.

      Slett
    2. OK, da har jeg den jeg trodde var Storklokke :)
      Men hvis du har noe annet jeg ikke har så bare si i fra :)

      Slett
  3. Kjempefine bilder! Jeg satt her å så på blomkarsen din, jeg pleide å ha de der jeg bodde før :) Men her får jeg de ikke til, kan det være at jeg bor for nær sjøen, tåler de ikke saltråk ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger. Jeg vet ikke hvordan blomkarsen er med hensyn til salt, men jeg har lært at de ikke skal ha for mye gjødsel. Da blir det mye blader og lite blomster.

      Slett
  4. Jeg liker godt å se bilder av samplantinger. Det er fint hos deg! Den du kaller toppklokke, synes jeg likner prydsvinerot. Mine toppklokker har større klokker på toppen. Jeg er glad i min brennendekjærlighet Carnea. Den blomstrer nå med lakserosa blomster.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg googlet prydsvinerot og det er nettopp hva jeg har. Tusen takk for tipset. Da var det ikke campanula i det hele tatt. Jeg fant dessuten informasjon om prydsvinerot på plantearven.no, og tilknytningen til Nord-Norge passer godt. Jeg har planten med meg fra Nord-Troms.

      Slett
  5. Det er helt utenkelig å reise bort fra sommeren som vi venter på hele året.
    Vi har hatt det så greit på jobben at vi kunne legge ferien til den årstiden vi ønsket.

    SvarSlett