onsdag 20. juli 2011

Markens grøde

Nå er innhøstinga begynt for alvor. Særlig gjelder dette squashen, som til tross for at noe mugner/råtner og sneglene spiser en del, blir det stor avling. Heldigvis holder den seg lenge i kjøleskapet, men jeg trenger tips til hvordan jeg kan ta vare på den, for vi klarer uansett ikke spise alt. Noen blir dessuten kjempedigre før jeg rekker å høste dem.

Forøvrig er den typen med striper mye grovere i skallet enn de grønne. 


Tidligere har jeg høstet mye agurker, men så ble det slutt fordi alle fruktene råtnet bort like etter blomstring. Nå ser det imidlertid ut som det skal komme nye frukter igjen. Dessuten har tomatene endelig begynt å modne. Fortsatt plukker jeg bort mange som råtner, men etter at jeg har tynnet ut bladveksten slik at sollyset slipper til ser det ut til at flere klarer å modne ordentlig.


Jordbær har jeg plukket en stund allerede og det begynner å minke på bærene, men nå kommer bringebærene for fullt. Plantene har også vokst godt i år, så til neste år håper jeg på enda større avling.
Ellers har jeg plukket sukkererter ganske lenge nå. De holder seg også godt i en tupperwareboks i kjøleskapet og vi serverer og spiser alt vi klarer. Nå ser jeg at noen av fruktene begynner å bli litt store og grove, så jeg må vel rense bort litt og gi plantene litt mer gjødsel.


Jeg har også høstet andre runde av rukkola en stund og på stedet hvor jeg hadde brokkolien tidligere har jeg nå plantet ut issalat. De vokser villig, og hvis jeg bare klarer å holde sneglene unna, så blir det kanskje salat før høsten kommer ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar