mandag 30. mai 2011

Innkjøp

På fredag regnet det så tett at det ikke fristet å arbeide ute i hagen. Dermed googlet jeg "Hagesentre Vestfold" og via nettkatalogen fant jeg frem til Vegge Gård i Horten. Iført gummistøvler og min røde Marimekko regnkåpe og ved hjelp av det vidunderlige moderne hjelpemidlet GPS, fant jeg frem etter en kort kjøretur.


På gartneriet (som bare holder åpent i sommerhalvåret) fikk jeg god hjelp av ei dame som foreslo ulike bunndekkeplanter med spennende farger. Jeg fylte bilen til randen med følgende planter:
  • 1 stor rødbladet viftelønn
  • 1 klematis "Pink Fantasy" til erstatning for den som ikke overlevde vinteren 
  • 2 vintergans i flotte spraglete farger
  • 3 Alunrot med spennedne rustrødt bladverk
  • 2 Pieris Japonica, som også har nydelige bladfarger
  • 1 honningbusk (blomstene så morsomme ut og vil passe godt mot viftelønnen)
  • 2 kraftige klatrebeinved
  • 2 bispelue
  • 5 storkenebb (2 ulike sorter)
  • 3 bunndekkerosebusker (Fairy dance)

Tror det var alt, men det blir nok flere turer til dette lille gartneriet. Jeg lurer også på å skaffe en magnoliabusk og så hadde de aprikostre. Spennende :-)

Og i morgen har min kjære leid en minigravemaskin og skal begynne å fjerne gressplen så jeg kan lage stier og flere blomsterbed. Det blir mye å gjøre fremover, men sommeren er jo såvidt begynt.

1 kommentar:

  1. Alltid spennede å kjøpe nye planter!! Nå er det meldt fint hagevær hos meg fremover, så jeg kan få gjort litt ute!
    Håper sommeren kommer til deg også:o)

    Ha en fin kveld!

    Heleneklem;o)

    SvarSlett