lørdag 14. mai 2011

Enda en risiko - skummelt å reise bort

Denne uka har jeg jobbet på spreng for å få plantet ut mest mulig fra drivhuset. Etter kl 15:00 venter en uke i Spaias sol på meg, og mine kjære planter må klare seg uten sin "matmor", he, he... Selv om mine svigerinner har lovet å passe på plantene, både i hage, på terasse og i drivhus, så er jeg bittelitt engstelig. Jeg regner med at om noe går galt så har de som er forbundet med moder jord best sjanse for å overleve (unntatt hvis det blir nattefrost da).

Derfor er bedene mine nå fylt opp med stauder, sommermlomster og urter. Likeså er krukkene på terassene. I drivhuset står tomatene og agurkene godt i sine store krukker. De har fått rikelig med vann og gjødsel i dag. Squashen er fortsatt i håndterlig størrelse og noe er plantet ut, mens andre fortsatt står inne. Chiliplantene er pottet om i større krukker og noen planter er gitt bort til forhåpentligvis gode "mødre. Noen sommerplanter, så som lobelia og blomkarse, står fortsatt i potter i drivhuset fordi de ble sådd senere enn mye annet. Jeg får håpe mine svigerinner passer godt på dem alle sammen. Lykke til, kjære små :-)

Ellers er det mye som står i knopp eller blomstrer for fullt i hagen. Vårvortemelken lyser opp og jeg tror jeg må kjøpe noen flere planter. De er bare praktfulle.

Rododendron rekker kanskje å springe it i blomst innen jeg er tilbake.

Vakkert med epletrær i full blomst. Dessverre ble det ikke særlig bra epler på de gamle trærne i fjor, men jeg har gjort noen grep som jeg håper skal gi bedre resultat. Ellers er plenen klippet, men full av blomstrende løvetann.

Nydelige epleblomster.

1 kommentar:

  1. Vi går håpe at det går bra mens du er borte..

    God tur og kos deg masse:o)

    Heleneklem;o)

    SvarSlett