torsdag 19. mai 2016

Det store tulipanmysteriet - Del I

I dag har jeg bedrevet detektivarbeid blant tulipanene.

De første tulipanene begynte å blomstre for omtrent to uker siden. Nå har de tidligste begynt å slippe kronbladene, men enda er det noen sorter som såvidt har åpnet seg. Dessverre har jeg vært altfor sløv når jeg har plantet løkene, så jeg vet dessverre ikke helt hva som er hva. For å skaffe meg en aldri så liten oversikt har jeg derfor forsøkt å fotografere tulipanene i blomst og gå tilbake i bloggen for å se hva jeg har registrert når jeg har plantet dem. Noen ganger har jeg heldigvis dokumentert innkjøpene, men andre ganger har jeg bare satt løkene i jorda uten så mye som å ta et bilde av emballasjen. Dermed sitter jeg i saksa.

Det enkleste å finne ut av er Appledorn tulipanene. Året jeg plantet dem lagde jeg en grundig oversikt over hva jeg hadde kjøpt inn. Jeg har både røde, gule og oransjegule appeldorn tulipaner. De blomstrer tidlig og kommer trofast igjen år etter år.

Negrita Double tulipanene gikk greit å identifisere da de ble plantet i fjor høst. Det samme gjelder Purple Prince tulipanene på bildet under. Purple Prince har stått i blomst en god stund nå, mens Negrita Purple bare såvidt har begynt å folde seg ut.


Tulipan Shirley har et ganske karakteristisk utseende og ble plantet i fjor høst. 

Bildet ovenfor viser en tulipan Wirosa. De plantet jeg i 2011, men sannsynligvis ble løkene satt for dypt, for jeg har bare 3-4 stk av dem.

Dette er tulipan Up Star, som ble plantet i fjor høst.



Bildet viser, tror jeg tulipanen Finula. Hvis det ikke stemmer, så er det Foxtrot, som jeg plantet i fjor, men da stemmer ikke fargen med bildet på emballasjen. De skal nemlig være mer rosa enn det disse er.

Dette tror jeg er tulipan Mount Tacoma, men jeg aner ikke når de ble plantet. Jeg tror jeg har hatt dem 2-3 år, men det kan godt hende jeg tar feil.

Sånn er det når man ikke tar seg tid til å registrere det som går i jorden på en skikkelig måte. I fjor husket jeg  i alle fall på å ta bilder av noen av løkposene, men siden jeg har en tendens til å handle inn i flere omganger vet jeg at jeg ikke har bilder av "selvplukk" posene med løk. Jeg mener at de ovennevnte tulipanene er ganske greit identifisert, men jeg har flere tulipaner her og der i bedene som jeg er mer usikker på. Det får imidlertid vente til neste runde av det store tulipanmysteriet.

5 kommentarer:

  1. Jøss hvor mange tulipaner du har! Jeg blir nesten misunnelig :-). Forresten har jeg gitt opp det med navn. Jeg roter det bare til likevel. Ha en flott hagehelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er interessant å kjenne navnene på plantene, men stort sett nøyer jeg meg med å kjenne artsnavn. Siden jeg vanligvis glemmer å notere ned navnene når jeg planter, ender det med at jeg sjelden vet nøyaktig hvilken type jeg har plantet. Men det viktigste er uansett at plantene kommer igjen år etter år og helst viser tegn på å bli flere/større.

      Slett
  2. Er det ikke typisk hvordan man alltid tror at "dette kommer jeg til å huske" også er det likefullt borte igjen når man trenger det. Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  3. Er det ikke typisk hvordan man alltid tror at "dette kommer jeg til å huske" også er det likefullt borte igjen når man trenger det. Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  4. Nydelige tullipaner du har :)
    I år kommer det mye blader hos meg, men ingen blomst, får lite tulipaner med blomst ser det ut til.

    Bedre lykke neste år, tenker æ :)

    Ha en fin kveld.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett