fredag 3. mai 2013

Litt juks må til

I dag har jeg omsider fått tid til å prikle frøene jeg sådde for over en måned siden. Ikke at det har vært så mange å prikle, delvis fordi jeg ikke har sådd like mye som de foregående årene, men også fordi spiringen har vært heller minimal. Jeg vet ikke om det var kvaliteten på frøene (kjøpte en del på Europris), eller om det bare har vært dårlig stell og svingende temperaturer. I hvert fall har jeg bare fått fire småkrage av en pakke frø, mot normalt ca 100. Ett agurkfrø har spirt og slik er det over hele linja. Jeg fikk kanskje 20 skjermsløyfe, men det er ikke så farlig, da mye har frøsådd seg selv fra i fjor ute i bedene.

Jeg har imidlertid jukset litt. Jeg var på Gjennestad gartneri i påsken og da kom jeg over stiklinger til salgs. Jeg kjøpte en mengde geranium, asters og surfiniaplanter for bare kr 19 pr stk. De stod i små potter og da jeg skulle reise på påskeferie dagen etter plantet jeg likesågodt alle i en plastkasse og vannet godt, i håp om at de ville klare seg over påsken. Det gjorde de også, men meningen var at de bare skulle stå der en kort stund. Slik ble det desverre ikke, og i dag var det på høy tid at de fikk egne potter, for flere er allerede begynt å blomstre, og surfiniaene hadde viklet seg inn i hverandre. Nå har de fått potter og noen er sågar plantet rett i uplantingskassene, men jeg måtte klippe ned en del da de var blitt lange og tynne. Håper likevel at alle kommer seg fint.

Ellers er våren i år temmelig kald. Alt er sent ute, og vinteren har tæret hardt på både stauder og busker. Det er ennå for tidlig å si hva som overlever og hva som er borte for godt, men jeg hørte Finn Schøll si på God Morgen Norge i morges at om bladene på rododendron var blitt brune og fortsatt hang ned, så var nok løpet kjørt. Det er mulig det gjelder stakkaren under, som sikkert har tatt inn over seg at den ikke er en av mine favoritter.   
Ja, ja; "You win some and you loose some" som de sier i utlandet. Det er i hvert fall hyggelig å rote i jorda igjen, men nå er jeg faktisk ganske sliten. Hørte på radioen i forrige uke at været i mai skulle bli meget bra. Jeg venter fortsatt på at temperaturen skal stige og sola skal vise seg fram bitte litt mer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar