fredag 31. mai 2013

Jeg ønsker en bitteliten varmebølge

Nå har det regnet og regnet i så store mengder at jeg ikke kunne åpne munnen når jeg gikk ut, for da risikerte jeg å drukne! Det har derfor ikke blitt mye hagearbeid den siste tiden. Og i dag så jeg at tulipanene som så flotte ut før helga er i ferd med å visne. Jeg rakk desverre ikke ta bilder av dem da de var i full prakt, så her er noen glimt av restene.



Men sånn går det når man er borte mye. I helga var vi i Kirkenes for å bære mitt siste barnebarn til dåpen, og siden jeg ser min datter og mine barnebarn så sjelden, ble vi værende fra fredag til tirsdag. På mandag fikk vi dessuten en fin tur til den flotte sandstranda i Grense Jakobselv, i deilig nordnorsk solskinn. Jeg dyppet til og med tærne i Barentshavet, men mistet raskt følelsen i dem da temperaturen i havet var iskald.


Sanden var deilig varm og det var godt å kunne grave nakne føtter ned i den. Men da vi fortalte Oskar at det var godt å gå barfot svarte han at det var også godt å gå med sko på. Så dermed ble det sånn! men han koste seg i alle fall godt på den fine stranden sammen med lillebror, mamma, mormor, oldemor og Frank.


I går hadde jeg en liten operasjon, så da må jeg ta det litt med ro i hagen enda en stund fremover. Riktignok klarte jeg å spraye grønnsåpevann på rosenbuskene og bærbuskene i dag, men ellers ble det bare en liten runde med fotoapparatet. Nå som tulipanene begynner å visne bort er det mye annet som står klart til å blomstre. Enkelte planter klarer til og med å vokse seg så tett at ugresset ikke slipper til.

Her står selv sådd vårvortemelk sammen med mengder av balkanhumleblom fra nord, som i fjor ble delt og spredt over et passende stort område. I år blomstrer de frodig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar