søndag 30. oktober 2011

Plantedeling og omplanting

Da er alle løkene i jorda. Ryggen verker, men jeg gleder meg til våren når blomstene titter frem i all sin fargesprakende herlighet. Men ikke bare er blomsterløkene på plass. jeg har i tillegg luket vekk det meste av ugresset i bedene og attpåtil fått delt og flyttet noen planter som lenge har ropt på et nytt voksested.


Denne planten som jeg har fått av min mor og ikke kjenner navnet på har jeg hatt med meg på flyttelasset fra Tromsø. I to år har den stått bortgjemt bakerst i skråningen mot hekken utenfor stuen. Bladene vokser i lave kranser og egner seg egentlig bra i steinbed, bortsett fra at blostene strekker seg 50-60 cm i høyden på lange tynne stilker. De er riktignok veldig fine til snitt sammen med andre blomster, men vanskelig å få plassert i bedet. Nå forsøker jeg i bedet med de nyinnkjøpte bunndekkerrosene. Kanskje står de hvite blomstene godt til de røde rosene. Vi får se til neste sommer.


Også hageskrinneblommen er delt og omplantet. De tre plantene jeg kjøpte i fjor var blitt veldig store og stod litt uhøvelig til nå som jeg har utvidet bedene. Dermed ble de spadd opp og delt i et 20-30 talls småplanter som er omplantet på hver side av trappeoppgangen til terassen pluss litt til det nye opphøyde bedet. jeg håper at de i løpet av et par år skal være vokst sammen igjen slik at de danner store sammenhengende hvite tepper.


Nå begynner det også å komme litt planter på tuppen av det nye bedet.  Riktignok er bedet fortsatt under utforming og det er ikke sikkert de får stå der i all evighet, men to av kryptimianplantene holdt på å visne helt i skyggen av dagliljene (ikke egnet som naboer), og hadde stort behov for ny plassering. Dermed ble de delt og dyttet ned mellom noen steiner her på spissen. Får håpe de trives bedre der.


Om været og ryggen holder blir det kanskje enda en økt i hagen før vinteren setter inn. Grønnsakbedene trenger nemlig også å spas opp og tømmes for ugress. Fryktelig så mye uønsket vekster jeg har fått i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar