fredag 27. april 2012

Prikleklart: 2. runde

Det er tydelig at varmen har stor betydning for hvor fort frøene spirer og utvikler seg. Litt tidligere varmet sola så sterkt at alt spratt i været med superfart. I alle fall virket det sånn. Frøene jeg sådde nå i 2. runde har utviklet seg litt tregere. Jeg antar kulden de siste ukene har noe av skylda. Til gjengjeld er det fint for plantene som allerede er i god vekst at det ikke blir for varmt i drivhuset. Synes å huske at jeg var begynt å bære dem ut og inn på denne tida i fjor, eller husker jeg feil. Nå begynner i hvert fall mange flere sorter å nærme seg priklestadiet. Det gjelder kornblomst, skjermsløyfe, brudeslør med mer. Så da blir det noe å pusle med i helga da.

Noen planter fra første sårunde er derimot i ferd med å knoppe seg. Det gjelder blant annet puslingkrage og cosmos. Når det gjelder puslingkrage har jeg lært av fjorårets tabbe og bare sådd halvparten av frøene. Resten skal jeg så i helga. Dermed håper jeg på blomstring hele sommeren.

 Og jeg som trodde Cosmos ville være sen! At plantene står i knopp allerede nå lover jo godt for frøene som er bestilt men ikke havnet i jord ennå. Håper de kommer snart. Man blir litt utålmodig av å vente mens dagene går.

Silkeblomst har jeg hverken sådd eller hatt i hagen min tidligere. Jeg aner derfor ikke helt hvordan de vil bli seende ut, men de vokser nå godt i alle fall. Og blomsten ser pen ut på bildet. Så jeg må bare vente i spenning til blomsterknoppene viser seg.

Også prydtobakken og lobelia har utviklet seg fint. Tror jeg hr sådd absolutt alle prydtobakkfrøene, men jeg har nok en del mer lobelia på lager. Har ikke priklet alt heller da de var så små tidligere.

Ellers ser jeg frem til fire deilige fridager. Riktinok må jeg tilbringe litt tid i systua, for i går var vi på Stoff of Stil i Drammen og kjøpte stoffer til nye trekk til salongen i båten (den lille snekka vi tok i bytte da vi solgte Balticen). Min kjære hevder han ble sjøsyk av å se de blå og hvite stripene på det gamle trekket. Og det mens båten ennå står stødig parkert i innkjørselen.

Vel, nye trekk må til, men det blir nok tid til å rote i jorda også. Dessuten har meteorologene lovet bedre vær. Ikke at jeg klager. Jeg har måttet jobbe lange dager og alt regnet har vært bra for å drive kalk og gjødsel godt ned i jorda.

Og på søndag kommer mamma, så da blir det vel litt hjelp å få . . . 

3 kommentarer:

  1. Så mange flotte planter du har! Blir deilig nå som det endelig blir sol, for plantene min har liksom stått litt stille!

    Ønsker deg lykke til med prikling. Kos deg! Klem

    SvarSlett
  2. Godt å se at flere har en del prikleprosjekter foran seg. Mye fint du har på gang her! Og nå vil vi ha litt varmere vær igjen :-)

    God helg!!!

    SvarSlett
  3. Varme ønsker vi jo alle, men vær får vi jo ikke på bestilling, så da er det flott å kunne kose seg med prikling og stell av små frøplanter. Cosmos er noe av det første som blomstrer her hos meg også. Den kommer tidlig, tåler mye, og står til frosten kommer. En herlig plante. Lykke til med alle dine små plantebarn.

    SvarSlett