mandag 23. april 2012

Kveldstur og nye innkjøp

I fire uker jobber jeg sent flere kvelder, så det blir bare en rask sjekk i hagen før mørket kommer. Av de to artene påskeliljer jeg plantet i høst står den ene i blomst og den andre i knopp, men jeg husker ikke hvem er hvem. Ikke at det spiller stor rolle, de gule hodene lyser godt opp uansett.

Ellers har mange av tulipanene jeg kjøpte i Amsterdam i mars og plantet i krukker begynt å titte frem. Det er nok ennå en stund til de blomstrer, men det blir spennende å følge med hvordan det går med krukketulipanene. Ute i bakken står en mengde gamle tulipaner i knopp. Det vil ikke vare lenge før de blomstrer. Noe av dette er gamle tulipaner fra første våren i hagen og jeg synes å huske at de var ganske lange. Er det kulden som har gjort at blomsterhodene knapt rekker over bladkransen i år, tro?

Mens jeg venter på våren blir det også noen besøk på hagesentrene og ikke minst på nett. Etter litt sjekking på nettsidene til Gjennestad gartneri fant jeg ut at jeg ville forsøke å plante en praktmagnolia i den lune kroken mellom to terasser, der vi nettopp fjernet flere buskmurer. Resten av bedet tenkte jeg skulle vies til engelske roser. 

Vel, planer er en ting - virkeligheten en annen. På Gjennestad fant jeg lite engelske roser. Sesongen er ikke helt i gang ser det ut til. Men de hadde tilbud på klaseroser og stilkroser til knappe 50 kroner per plante. Dermed endte jeg opp med 12 roser som jeg egentlig ikke hadde planer om - 4 ulike farger/typer. Vet ikke helt hvor jeg skal plante dem, men det ordner seg nok - ett eller annet sted! Jeg fikk forresten tak i magnoliabusken, så jeg satser på å få plantene i jord til helga.

Ellers har jeg vært en tur innom nettsiden til Zimtrade - eller Botanisk verden som det visstnok heter nå. Bestilte frø for flere hundre kroner og håper de kommer raskt, for jeg bestilte bl.a. 2-3 sorter Cosmos og en rekke stauder. Kan like godt forsøke å så mest mulig av staudene selv, for jeg har stor hage å fylle. 

Ja, ja . . . galskapen lenge leve . . . .

3 kommentarer:

  1. Så mange flotte roser du har kjøpt. Jeg har nok også kjøpt planter, som jeg ikke helt vet hvor jeg skal plante. Ingen problem det, finnes værre ting!

    Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett
  2. Ja, det å finne plass til plantene er et luksusproblem.

    SvarSlett
  3. Så kraftige og fine påskeliljene dine var, det blir nok et fint rosebed, når alle de rosene kommer i blomst, ha en fin kveld, hilsen Lisbeth <;O9

    SvarSlett