fredag 22. april 2011

Prikling og flytting

Til tross for masse besøk og kaffekos på terassen i dag har jeg rukket å prikle urteplanter som koriander, dill, sukkererter m.m. Dessuten fikk jeg endelig flyttet aspargesene til det nye bedet bak drivhuset, i tillegg til å flytte gressløk, persille og mynte til det nye fine urtebedet. Jeg tenkte litt på om jeg skulle plante mynten ned i store plastpotter for å begrese spredningen, men størrelsen på røttene fikk meg til å frafalle ideén. Jeg får heller spa og rive vekk det som sprer seg for langt.

Nå er jeg i full gang med å tilvenne plantene et liv i friluft. Dermed ble det god plass i drivhuset til nypriklede planter og jeg fikk også spylt og kostet gulvet før jeg tok plantene inn for natten. Nedenfor er et par stemningsbilder fra drivhuset. Det vokser og gror utrolig fort :-D

På benken kan dere se tomatplanter, ryllik, praktvalmue og skjermsløyfe. Ruccolaen, som allerede er spiseklar er utenfor bildet. Under benken er agurk, sukkererter, ringblomst og kornblomst.

På denne siden finner man nypriklede urter lengst unna. Ellers er det chili, persille, småkrage (puslingkrage), og stauder som bergknapp, digitalis og koreansk mynte.  På gulvet ser man zinnia, mer puslingkrage, bittesmå prydtobakkspirer, samt brokkoli og rosenkål planter, blant annet.

De snåle undervanningsfatene er en slags dørmatter som min kjære brakte med seg hjem til meg da jeg klaget over at alle plantesentrene var fri for undervanningsbrett. De funker helt greit, selv om de tar noe plass med sine ujevne kanter.

Men som dere også kan se har jeg omsider fått tak i undervanningsbrett, men til hvilke priser! For 2-3 uker siden fant jeg brett til 29 kroner stykket på Felleskjøpet. Jeg kjøpte alle de hadde, som desverre bare var seks stykker. Forleden hadde de fått inn brett på Oasen, men der tok de 69,50 pr stk!!!! Over det dobbelte av Felleskjøpet - og brettene var attpåtil mindre. Går det an? Heia Felleskjøpet sier jeg nå!

1 kommentar:

  1. Oy! du har vært flink her var det mye spenende.
    Prikle er vel ikke gøy men det må jo gjøres skal det bli et bra resultat.
    Ha en fin søndag Marit.
    ,,Gleder meg til å se resultatet,,

    SvarSlett