lørdag 2. april 2016

Vinterens herjinger

Selv om våren for det meste er en frydefull tid, er vinterens tilbaketog også en tid for å finne ut hvordan hagen har klart seg gjennom frost og snø. Det er fortsatt for tidlig å vite hva som har klart seg og hva som har bukket under for den merkelige vinteren vi har hatt, som har kommet tilbake gang på gang. Jeg har heller ikke vært på en detaljert befaring ennå, men et par ting er lette å få øye på.


En av de store og FROSTSIKRE krukkene, som jeg har hatt i en årrekke (har til og med klart seg flere vintre i Tromsø), har sprukket og mistet et par store stykker. Først tenkte jeg at den nok går å lime, men det går en revne nesten helt på tvers av krukken, så vi får se om den lar seg reparere.

Tuene med bjørnegress, som vokste seg store og fine i fjor viser tegn til alvorlige frostskader. Alle tuene er imidlertid litt grønne, så jeg håper de klarer seg likevel.

Men slik er vintrene i landet vårt. Noe klarer seg fint i mange år, men plutselig sier de takk for seg. Det er bare noe man må godta når man driver med hage. For uansett er gledene heldigvis så mange flere.



7 kommentarer:

  1. Jeg har også hatt mye brekkasje i vinter, og det uten at det har vært noe særlig vind.
    Veldig irriterende, men det er bare å jakte på nye krukker, håper jeg finner noen på vårens loppiser.:) Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en god ide med loppis. Jeg må følge med.

      Slett
  2. Oi! Så de var ikke helt frostsikre da :) Jeg har også noen krukker av den typen, og de står ute hele vinteren og har aldri sprukket. Kanskje det går en grense for hvor mye frost de kan tåle? Det har jo vært ekstremt kaldt i vinter. Irriterende er det uansett, håper du klarer å få limt den. Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har hatt krukken i masse år, men denne gang var viss grensen nådd. Ha en god lørdagskveld do også.

      Slett
  3. Det samme skjedde hos meg, den frostsikre og
    dyre krukka sprakk. Har prøvt å lime, men bitane ramla av vinteren etterpå.
    I år må eg investere i ny.
    Håpe Bjørnegresset blir fint når det får sol og varme !

    SvarSlett
  4. Strever også med at frostsikre ting ikke er det likevel. Irriterende! Ha en fin lørdag.

    SvarSlett
  5. Strever også med at frostsikre ting ikke er det likevel. Irriterende! Ha en fin lørdag.

    SvarSlett