onsdag 23. mai 2012

Søvnløs

Siden jeg våknet før fem i morges og ikke fikk sove mer, så får jeg bruke tida på å oppdatere bloggen. Jeg ligger likevel og tenker på alt som må gjøres i hagen før jeg reiser til Tromsø på torsdag kveld.

Nå pågår utplanting av både grønnsakplanter og sommerblomster for fullt. Blomkål og brokkoli gikk i jorda på søndag og i går kveld ble endelig brekkbønner, sukkererter, purreløk, persillerot, fennikel, issalat, knollselleri (kjøpte noen å planter) og rødkål (også kjøpt) plantet. Det var på høy tid da mye hadde stått vel lenge i så-pottene.



I drivhuset har cherrytomater, agurk og flaskegresskar (alternativ til squash som vi ble litt lei av i fjor) blitt ompottet. Agurkene ser friske og fine ut i år, og har allerede små agurkskudd. Det ser ut til at det hjalp å bytte frøtype. Nå trenger jeg bare å binde opp plantene slik at de kan vokse og strekke seg.

Jeg har forresten altfor liten kjøkkenhage for alle plantene jeg har sådd. Chalottløken har ikke kommet i jorda ennå fordi det ikke er mer plass i plantekassene. Tror jeg må finne et sted til dem i urtebedet. Ellers har jeg en hel hærskare med planter til overs, så hvis noen er i nærheten og trenger tomat, brokkoli, blomkål, agurk eller andre planter er det bare å ta en tur innom Broen 19 på Sem (Like ved Askjem). Men vent til over pinse da jeg er tilbake fra Tromsø.

Til sist må jeg bare si at de "sorte" tulipanene som egentlig er lilla tar seg godt ut mot den gule vårvortemelken. Vårvortemelken har tydeligvis frøsådd seg for jeg finner små planter her og der i bedet omkring. Ha en riktig fin dag alle sammen. Nå må jeg hive meg på sykkelen og tråkke på jobb.

1 kommentar:

  1. Det er ikke greit når en ikke får sove, men kanskje det er pga alt du ikke har fått gjort i hagen? Det er sånn det er på denne tiden =)
    Det blidet ditt var helt nydelig, en veldig vellykket beplantning!

    SvarSlett