lørdag 12. mai 2012

Etter regn kommer sol

Nå har det vært ganske mye regn de siste ukene. En dag haglet det også litt, men heldigvis har vi ikke hatt slike snøbyger som jeg hører rykter om i Nord-Norge. Og i dag har sola tittet frem igjen. I tillegg er det lørdag og jeg har masse gjøremål som venter både i hage og drivhus. Egentlig har det vært fint med regn for jeg har jobbet veldig lange dager hele uka, så det har bare vært tid til korte turer i drivhuset. En kveld gikk jeg ikke ut og sjekket drivhuset da jeg kom hjem, og det ble nesten slutten på alle plantene. Siden været har variert så hadde jeg åpnet en takluke og skrudd ned varmen på lavmål. Det glemte jeg og den natta viste temperaturmåleren 0,7 gradet som laveste temperatur. Noen planter har fått tegn på kuldeskader på bladene, men heldigvis har ingen dødd. Huff og huff! Jeg må passe bedre på.

Ellers står hagen slik jeg forlot den forrige helg, med trillebår, redskaper og torvblokker strødd omkring. Det er ikke lett å ta bilder bår det egentlig ser ganske rotet ut, så da blir det bilder av regnvåte planter i stedet. I dag blir det ryddesjau. 

Vårvortemelk har jeg blitt veldig begeistret for.

Vårvortemelk er en av mine favorittplanter. Den begynner blomstringen tidlig på forsommeren og står i blomst lenge før den går over i nye faser med andre farger. Plantene mine har tydeligvis også frøsådd seg, for jeg har fummet småplanter i nærheten som ligner mer på vårvortemelk enn på ugress. De har fått et eget voksested, så nå er jeg spent på om de blir lik moderplantene.

Tulipaner på geledd.

Tulipaner som ble satt ned i høst. Jeg bestilte en sånn pakkeløsning med ulike løk, deriblant disse tre tulipansortene. Da bedene ennå ikke var ferdige visste jeg til slutt ikke hvor jeg skulle sette dem og endte med å sette alle i en gruppe midt i det uferdige høybedet mitt. Der passer de i grunnen bra, så det er stor sjanse for at de får bli gamle der. Hvis de da viser seg å ville komme opp igjen.

Puslingkrage, eller småkrage som vi sier i Troms.

Jeg sådde småkrage like tidlig i år som i fjor, og de begynner allerede å komme i blomst. I fjor var de desverre helt avblomstret før juli var over, men det skyldes at jeg var lite påpasselig med å klippe vekk avblomstede hoder. Alt regnet gjorde at jeg ikke var ute ofte nok. Tanken min i år var å så blomstene i to omganger, men det var ikke mer frø i pakken enn at alt ble sådd på en gang. I går sådde jeg imidlertid runde to med sløyfeblomst og brokkoli, så da får jeg forhåpentligvis både noen blomster og grønnsaker å vare litt lenger. I tillegg sådde jeg busknellik, som er toårig og noen flere stauder. Det er ikke så farlig om ikke staudene blomstrer i år.

Det er fullt i drivhuset.

Men nå begynner det å bli ganske fullt i drivhuset. Jeg tror jeg skal ta sjansen på å plante ut noen grønnsakplanter under beskyttelse av fiberduk og så tror jeg det er på tide å gjøre klar noen blomsterkrukker. Blir det varsel om kulde så kan de trilles i garasjen om natta. men da er det bare å komme seg ut. 

Jeg gleder meg :-)

4 kommentarer:

  1. Kjenner meg litt igjen her. Her ligger det også igjen ting og tang i hagen siden sist jeg holdt på :) Det går jo ingen steder :)

    Du må nok passe bedre på ja, for du har jo så mye fint i drivhuset ditt. Men jeg skjønner at det er lett å glemme i en travel hverdag. Ikke alltid lysten er like stor, når det regner i bøtter i flere dager!

    Håper du får en fin dag i dag. Klem

    SvarSlett
  2. Så mange flotte og inspirerende bilder:o) Her blomstrer også tulipanene nå!
    Moro å se bilde av drivhuset ditt! Jeg har jo fått meg nytt i år, og det er ikke på langt nær så mye spennende hos meg..Jeg har jo vært inne på radium i mars og april, så jeg fikk ikke sådd noe denne våren. Men neste år, da blir det andre boller:o)

    Ha en fin hagehelg:o)
    Heleneklem

    SvarSlett
  3. Så flotte blomsterbilder, du har det bra fullt i drivhuset ditt ser æ,d samme gjelder her :O)
    Tullipanene dine var kjempefine, mine er ikke kommet så langt ennu, her sludder det og e sol, og hagler,det skifter fra min til min. men sneen legger sæ ikke , bare +3 -4 g , helt sykt
    Ha ei fin helg, Rita, hilsen isbeth ;)

    SvarSlett
  4. Så fine blomsterbilder, og veldig synd det ikke er lukt på nettet. Skulle gjerne tuslet en tur inn i det veksthuset, og bare kjenne på lukta. Slikt er til å bli i skikkelig godt humør av, tross alskens vær. :) Ha en strålende 17. mai. Anne Kari

    SvarSlett