mandag 27. juni 2016

Smaken av jordbær

Den siste uka har vi kunnet spise en og annen jordbær, men i dag kunne jeg for første gang høste nok til at vi fikk en ordentlig smak av jordbær. Jeg har hatt jordbærplanter før, men det har bare blitt sporadiske avlinger, mye fordi vi har vært borte midt på sommeren, eller at jeg flyttet plantene da de var et par år gamle. Etter det ble det aldri mer enn en og annen bær til å putte i munnen.

Så kjøpte jeg noen planter som jeg plantet i krukker (for å unngå at de ble sneglemat), men de kom aldri opp igjen etter den første vinteren. De nåværende plantene er av typen Frida og Polka og ble plantet for to år siden. Merkelig nok fikk jeg ikke et eneste bær i fjor, til tross for at de blomstret brukbart. Mulig det var fordi jeg var bortreist i en periode med lang tørke.

Men denne gang har jeg fulgt med plantene og sett bærene utvikle seg. Denne gang har jeg passet på å vanne godt, og plantene har fått en omgang gjødsel. Nå er de fulle av kart og halvmodne bær. Jeg har ikke tilstrekkelig med planter at det er noe å lage syltetøy av, men jeg regner med at vi kan spise egne bær enda en stund, og det blir sikkert en kake med jordbær til helga. 

Noen avleggere fra i fjor har jeg tatt vare på og andre har sørget for å rotfeste seg selv. Jeg gikk en liten tur og plukket min aller første skål med jordbær da jeg kom fra jobb i dag. Det ble akkurat nok til en skål med jordbær og vaniljesaus til meg og min kjære, og det smakte nam.

Rett etter at den siste bæra var fortært kom jeg på at jeg kanskje skulle tatt bilde av desserten, men siden jeg ikke gjorde det får jeg publisere enda et bilde av de knallrøde bærene. Jeg er sikker på at alle kan forestille seg hvordan jordbær med vaniljesaus ser ut likevel. ;-)

3 kommentarer:

  1. Jordbær fra egen hage er det aller beste! Jeg har nok enda færre planter enn deg, men i år flytet jeg dem over i en pallekarm, og de ser ut til å like flyttingen, så kanskje de endelig vokser seg litt større og kraftigere, så vi får til å fylle noen skåler. Ha en fin tirsdag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  2. Ja mine står også i plantekasser lik pallekarmer og der trives de godt. Dessuten er det lettere å se om de blir besøkt av snegler der.

    SvarSlett
  3. De så kjempegode ut, har begynt å få noen modne bær i jordbærhyllen min også.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett