onsdag 5. august 2015

Min første hvitløk

Egentlig plantet jeg hvitløk i fjor vår. Jeg trodde dyrkingen var mislykket da det bare dukket opp et lite antall tynne grønne stilker i løpet av sommeren. Flere av disse rykket jeg opp da jeg renset i bedet på høsten. 

Men som en ettertanke stoppet jeg plutselig opp og lot resten stå. Det er ikke godt å vite, kanskje kan de likevel bli til noe, og uansett plaget de grønne tustene ingen der de stod over vinteren, resonnerte jeg.
I vår la jeg merke til at stilkene fortsatt var grønne og fortsatt i vekst. Dermed fikk de stå, mens jeg plantet sjalottløk og purre rundt stilkene. I løpet av sommeren har de lange tynne stenglene produsert kulerunde morsomme blomster og en dag så jeg antydningen til en rødlilla sak like under jordskorpa. Kanskje blir det hvitløk likevel, tenkte jeg.

 
Og sannelig, forleden spadde jeg opp den første hvitløken. Den hadde fem store fine kløfter som allerede er bruk opp.

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke fikk avling første året. Jeg benyttet hvitløksfedd som var odlet for dyrking i hager, og ifølge diverse nettsteder skal man kunne dyrke hvitløk i løpet av en sesong. Uansett var det kjekt å oppnå resultat, selv om det tok litt lenger tid enn antatt. Tydeligvis tåler hitløkene godt en vinter under bakken, så nå lurer jeg på om jeg kanskje skal sette nye hvitløk i høst. Det koster i hvert fall ikke mye å forsøke og jeg vil gjerne kunne høste hvitløk neste år også.



3 kommentarer:

  1. Så spennende!! Jeg har hvitløk i jorden, som har overvintret. Nå gleder jeg meg til å høste!! :)

    SvarSlett
  2. Når jeg ser på bildene skal jeg garantert plante hvitløk i høst. Har hørt at en kan plante fed direkte i jorda.Hvor fikk du tak i hvitløk til hager? Gartneri?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg kjøpte dem på Gjennestad gartneri (Hageland-kjeden).

      Slett