tirsdag 30. juni 2015

Frodighet i nord

I fem dager har jeg besøkt min datter, svigersønn og tre herlige barnebarn i Kirkenes. Været var ikke noe særlig, men når det ikke regnet gikk det greit å være litt ute. Lørdag kjørte vi en tur opp Pasvikdalen (eller ned Pasvik, som de sier i Kirkenes) og var innom en botanisk hage i Svanhovd. Det er utrolig å se hvor frodig beplantning man kan få til så langt mot nord.

Akkurat nå blomstret mange av plantene og hagen var meget frodig og fargerik. Her var det en liten dam, en bekk og mange frodige vekster som ga en følelse av å være mye lenger mot syd.

 
Jeg liker godt vekster med store blader. Det gir en litt mystisk og "jungelaktig" stmening. Blandet med blomstrende stauder blir det veldig vakkert.


Selv om hagen ligger i et område som er ganske flatt hadde de klart å lage en liten bekk gjennom hele området. Mye av beplantningen av viltvoksende nord-norske vekster.

Jeg har i grunnen aldri vært særlig tilhenger av akeleie, mest fordi jeg synes de får så mange bleke fargekombinasjoner når de frøsår seg selv. Her hadde de imidlertid noen riktig fargesterke eksemplarer. Jeg tenker jeg skal bestille noe akeleiefrø og så dem selv. Det er jo i grunnen ganske hardføre planter.


 Ellers er det jo ingen tvil om at alle planter tar seg godt ut bare de er mange nok og får lov til å fylle ut et område. Men jeg likte godt kombinasjonen av trær, stein, blomster og vann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar