mandag 25. juni 2012

Blomstring tross regn

Det har regnet mye i det siste, men innimellom har det vært opphold og jeg har fått fått ordnet litt i hagen. På onsdag kom noen av de siste prydbuskene og rosenbuskene jeg kjøpte i jord. Det er bare fire busker igjen, og skal jeg være ærlig, så vet jeg ikke helt hvor jeg skal plassere dem. Men til uka drar vi på ferie, så innen da må de ha funnet sin plass.

Men nå har husbond klippet hekkene (nesten i meste laget, synes jeg - men de vokser vel ut) og vi har fått ryddet opp og kjørt vekk avklippet. Dermed ble det bare tid til en liten rundtur for å se hva som blomstrer.
Staudebedet som ble påbegynt i fjor er endelig ferdig. Plantene som ble satt ned i den ene enden i fjor har vokst seg store, mens den andre enden må klare seg med mest sommerblomster i år. Men bedet lager en fin barriere mellom huset og plenen. Riktignok må jeg regne med å flytte på noen av vekstene, blant annet viftelønnen, som tross alt kan bli opp til 4-5 m høyt.
Selvsådd brennende kjærlighet. Endelig i blomst, men du verden så høye de ble!

Denne hvite planten aner jeg ikke navnet på. Det er noe jeg har fått av min mor. Mesteparten av tiden ser den ut som en steinbedsplante med blader i lave rosetter. Men blomstene står i klaer på en ca 40-50 cm høy stilk. Den er veldig fin å bruke i buketter, men litt vanskelig å plassere. Skl den stå mellom lave eller halvhøye planter?
Iris som ble satt ned som løk i høst. Morsomme blomster, men de må nok få en annen vokseplass, tror jeg.

I fjor sådde jeg vanlige blå kornblomster, så i år tok jeg sjansen på denne nesten sorte varianten. Stilkene virker mye tynnere og skjørere enn på den blå varianten, men merkelig nok står nesten alle fortsatt rett opp. Frorårets kornblomster la seg ganske flatt utover. Nå står de som en eng med små knopper som snart vil sprette ut.
Jeg har nok fotografert denne klematisen før i år, men den blomstrer utrolig rikt til at det bare er andre sommeren. Dessuten ser den ganske fin ut med blomster i ulike stadier i utvikling. Prøv å overse at muren bak trenger ny puss og maling. Må prøve å få gjort det i sommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar