torsdag 4. august 2011

Innhøsting

Det går litt i rykk og napp med avlinga i kjøkkenhagen. Tidligere i sommer plukket jeg brokkoli, ruccola, mengder med sukkererter, samt agurk og squash. Brokkolien og ruccolaen tok tidlig slutt og det har gått trådt med andre runde ruccola. Synes den typen jeg dyrket i fjor hadde fyldigere bladverk. 

Og siden jeg har vært sløv med oppbindingen av sukkerertene (håpet de skulle klare å feste seg til stengene jeg satte i jorda, men det holdt ikke), så har sannsynligvis regnet skadet veksten. I tillegg til sneglene og at jeg ikke rakk å høste regelmessig nok. Dermed tok den jevne tilførselen av sukkererter også slutt. Men etter oppbinding og en runde grønnsåpe, samt klipping av visne greiner, ser plantene ut til å produsere igjen. Plukket en fin liten bolle sukkererter i kveld.

Grønnsåpe ser imidlertid ut til å være et vidundermiddel. Omsider fikk jeg store og ordentlige epler på epletreet. Riktignok er det sommerepler og lite egnet til lagring (mye råtner på treet og faller ned), men vi har laget eplekaker og desserter og i dag har jeg høstet en hel balje. Planen er å hermetisere en del som eplefyll til å bruke i deserter og kaker. Men jeg får desverre ikke tid til det før tidligst søndag kveld (har begynt i ny jobb og må arbeide hele helga pluss noen sene kvelder).


Ellers har grønnsåpen og ikke minst mere lys og varme og gjødsel har tydeligvis fått arurkplantene (som var døden nær) til å produsere agurker igjen. Nå henger flere agurker klare til høsting igjen. Og endelig kan jeg begynne å sanke tomater. Jeg har hentet en og annen moden tomat til salat i et par-tre uker allerede, men nå modnes fruktene i mengder. Det er sikkert varmen den siste uka som har gjort susen.


Nå kan jeg plukke modne epler, agurker, tomater, sukkererter, rukkola og selvsagt squash fra egen produksjon nesten daglig. I tillegg begynner det å bli en bra størrelse på purreløken og kanskje det er på tide å sjekke hvordan rødbetene ser ut. Gledelig er det også å se at issalaten jeg sådde litt sent er i ferd med å vokse seg til, og ikke minst, de ser ut til å få være i fred for de forbaska sneglene. Kanskje jeg virkelig skal tørre å dyrke mer salat neste år.

Forresten ser chiliplanten ut til å klare seg bra. De har begynt å miste en del blader, men de er fulle av grønne chilier og jeg ser antydning til begynnende rødfarge på noen av dem.

2 kommentarer:

  1. Det ser ut som du kan glede deg over mange fine avlinger. Både eplene og tomatene ser kjempefine ut!
    Hos meg er det flere grønnsaker som har feilet, men agurker og paprika er kjempefine, og det er artig.

    Hermetisert eplefyll hørtes interessant ut. Håper du lager en liten post om det på bloggen om du får tid.

    Ha det godt :)

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar. Skal legge ut oppskrift på eplefyllet når det er klart. Epledesserten er resultatet av en noe jeg fant på her om dagen. Jeg fortalte gjestene at de fikk avgjøre om navnet skulle bli Ritas Delight eller Ritas Disaster og de var heldigvis enige om det første. Så da må jeg vel lage en versjon basert på mål og vekt også . . . (jeg er en improvisasjonskokk, så oppskrifter er ikke min greie).

    SvarSlett